UCZENIE SIĘ NA WŁASNYCH BŁĘDACH
Poza dogmatem w psychoanalizie i psychoterapii

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 69,00 zł 62,90 zł


    Oprawa twarda
    Format: 21 x 15 cm
    Liczba stron: 214
    Rok wydania: 2022

    W książce Uczenie się na własnych błędach autor zgłębia problemy nieodłącznie związane z psychoanalizą, a zwłaszcza te wynikające z przekonania analityka, że zna on umysł pacjenta lepiej od właściciela, które to przekonanie czyni go ślepym na własne błędy.

    Patrick Casement przygląda się procesom superwizji i wewnętrznej superwizji, dzięki którym terapeuci mogą lepiej rozumieć doświadczenia pacjenta w trakcie klinicznego spotkania. Szczególnie interesuje się kwestią błędów i odegrań w wykonaniu samego analityka.

    Casement ilustruje swoje tezy licznymi przykładami klinicznymi, uwzględniając przy tym przeszło 100-letnią historię psychoanalizy. W ten sposób dowodzi, że w praktyce klinicznej otwarty umysł sprawdza się lepiej niż dogmaty.

    Niniejsza książka to nieoceniona pomoc dla analityków i terapeutów, trenerów i osób szkolących się w analizie, będzie też jednak przystępną pozycją dla każdego zainteresowanego czytelnika.

    Spis treści

    1. Zdążanie do celu – rozwijający się potencjał psychoanalizy
    2. Błędy w psychoanalizie i próby ich uniknięcia
    3. Próba przekazania doświadczenia sesji
    4. Ku autonomii – refleksje nad superwizją psychoanalityczną
    5. Bycie pomocnym w psychoterapii – zagrożenia
    6. Ponowne odegranie i rozwiązanie
    7. Trzymać pacjenta za rękę czy nie – ciąg dalszy rozważań
    8. Inwazja i przestrzeń – kwestie techniki
    9. Nieznane poza zasięgiem znanego

    Epilog - Dokąd zmierzamy?

    Dodatek - Naciski na kontakt fizyczny z analitykiem podczas ponownego przeżywania wczesnej traumy

     

    Wyszkolony w Brytyjskim Stowarzyszeniu Psychoterapeutów Patrick Casement przez wiele lat prowadził prywatną praktykę jako psychoanalityk i terapeuta, pracował także jako analityk szkoleniowy i superwizor Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Jest autorem książek O uczeniu się od pacjenta (1985/2017) i O uczeniu się od pacjenta – ciąg dalszy (1990/2018).