OPRACOWANIE PRZYPADKU W TERAPII DZIECI I MŁODZIEŻY

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 69,90 zł 64,00 zł

    ISBN: 978-83-233-3899-4
    rok: 2015
    format: B5
    stron:320
    oprawa: miękka

    Książka praktycznie i przystępnie pokazuje, jak skonstruować użyteczne klinicznie, dynamiczne opracowanie przypadku. Uczy, w jaki sposób analizować czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne, kulturowe, duchowe i rozwojowe, które mogą powodować problemy u pacjentów w wieku od 4. do 18. roku życia. Liczne przykłady ilustrują etapy tworzenia opracowania przypadku oraz wykorzystanie go do zaplanowania skutecznej, zindywidualizowanej terapii. Szczególną uwagę autorka poświęciła sposobom pokonywania najczęstszych trudności występujących na tym etapie terapii.

    Książka jest cennym źródłem wiedzy dla psychologów klinicznych pracujących z dziećmi i młodzieżą, opiekunów, pracowników społecznych, psychiatrów i pielęgniarzy psychiatrycznych. Omówiono w niej proces opracowania przypadku w różnych grupach wiekowych, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb przedszkolaków, dzieci w wieku szkolnym oraz młodzieży.


    Manassis łączy ogromne doświadczenie kliniczne z zaangażowaniem na rzecz opartej na dowodach praktyki psychiatrycznej. Ta książka powinna być obowiązkową lekturą dla wszystkich klinicystów, którzy chcą zapewnić optymalną terapię dzieciom i ich rodzinom.

    Mina K. Dulcan, MD, Department of Psychiatry, Robert and Anna H. Lurie Children's Hospital of Chicago and Northwestern University Feinberg School of Medicine   


    Ten kompleksowy i profesjonalny podręcznik zawiera wykresy, diagramy i opisy przypadków, które pomogą zarówno doświadczonym, jak i początkującym klinicystom stworzyć właściwe opracowanie przypadku.

    Robert D. Friedberg, PhD, dyrektor i wykładowca Center for the Study and Treatment of Arraous Youth, Pało Alto University    

    Autorka omawia:

    • Zalety opracowania przypadku oraz podstawowe założenia koncepcyjne
    • Pozyskiwanie istotnych informacji. Kluczowe strategie stosowane podczas oceny
    • Biologiczne aspekty opracowania przypadku Psychologiczne aspekty opracowania przypadku
    • Społeczne aspekty opracowania przypadku
    • Aspekty duchowe i kulturowe w opracowaniu przypadku
    • Proces opracowania przypadku oraz ogólne uwagi dotyczące przedszkolaków
    • Opracowanie przypadku u dzieci w wieku szkolnym
    • Opracowanie przypadku u młodzieży
    • Prezentacja wniosków z opracowania przypadku i implikacje dla terapii
    • Zastosowanie opracowania przypadku do tworzenia planu terapii
    • Trudności związane z opracowaniem przypadku i monitorowanie postępu


    Katharina Manassis,
    MD, jest lekarzem psychiatrą i samodzielnym pracownikiem naukowym w Szpitalu Chorób Dziecięcych w Toronto, gdzie uczestniczy w realizacji Programu Leczenia Zaburzeń Lękowych u dzieci i młodzieży. Dr Manassis wykłada w Katedrze Psychiatrii Uniwersytetu w Toronto, pracuje także na Wydziale Rozwoju Człowieka i Psychologii Stosowanej Instytutu Badań Edukacyjnych w Ontario. Jest autorką ponad 70 prac naukowych, dwóch poczytnych książek dla rodziców oraz podręczników dla specjalistów w zakresie zdrowia psychicznego dzieci.

    Spis treści

    Rozdział 1. Zalety opracowania przypadku oraz podstawowe założenia koncepcyjne  13

    Rozdział 2. Pozyskiwanie istotnych informacji Kluczowe strategie stosowane podczas oceny  43

    Rozdział 3. Biologiczne aspekty opracowania przypadku  72

    Rozdział 4. Psychologiczne aspekty opracowania przypadku  98

    Rozdział 5. Społeczne aspekty opracowania przypadku  128

    Rozdział 6. Aspekty duchowe i kulturowe w opracowaniu przypadku  153

    Rozdział 7. Proces opracowania przypadku oraz ogólne uwagi dotyczące przedszkolaków  178

    Rozdział 8. Opracowanie przypadku u dzieci w wieku szkolnym  202

    Rozdział 9. Opracowanie przypadku u młodzieży  221

    Rozdział 10. Prezentacja wniosków z opracowania przypadku i implikacje dla terapii  244

    Rozdział 11. Zastosowanie opracowania przypadku do tworzenia planu terapii  261

    Rozdział 12. Trudności związane z opracowaniem przypadku i monitorowanie postępu  283

    Bibliografia  301