ZABURZENIA PRZYWIĄZANIA U DZIECI I MŁODZIEŻY
Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 69,90 zł 59,90 zł

    Oprawa : miękka

    Format: 165 x 235 mm

    Liczba stron: 256

    Wydanie: I

    Rok wydania: 2020

     
     

    Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób opiekujących się dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych i pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych – oraz dla wspierających te osoby specjalistów: pedagogów, psychologów i terapeutów.

    Autor wyjaśnia, czym jest przywiązanie, oraz opisuje jego różne style. Tłumaczy, w jaki sposób wczesne doświadczenia wpływają na życie dzieci i młodzieży, a także jak zrozumienie tego wpływu może pomóc opiekunom. Opisuje metody sprawowania opieki i czynniki podtrzymujące proces zdrowienia oraz podpowiada, jak wzmocnić poczucie bezpieczeństwa dziecka czy dostrzec w trudnościach i konfliktach szansę na interwencję terapeutyczną. Przedstawia metody terapii behawioralnej, które są skuteczne w przypadku zaburzeń relacji przywiązania. Poradnik pomaga zrozumieć wpływ owych zaburzeń na proces społecznego, emocjonalnego i poznawczego dojrzewania jednostki, a także rozwinąć praktyczne umiejętności niezbędne do budowania opiekuńczego i wspierającego środowiska.
    Przedstawiony w książce model opieki terapeutycznej opiera się na założeniu, że codzienne doświadczenia dziecka same w sobie powinny mieć charakter terapeutyczny, a wspieranie procesu zdrowienia wpisane jest w relacje, które stanowią istotę codziennego życia. Sposób organizacji tego życia ma zaś znaczenie terapeutyczne. Tworząc bezpieczne miejsce, w którym możliwe jest rozpoczęcie podnoszenia się po traumie z wczesnego dzieciństwa, opiekunowie sprzyjają powstawaniu w umyśle wychowanków spójnego obrazu emocjonalnych więzi.

    Chris Taylor – psycholog, specjalista w zakresie rozwoju dziecka, terapeuta i niezależny konsultant. Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w terapeutycznej pracy z dziećmi i nastolatkami, którzy doświadczyli traumatycznych przeżyć we wczesnym okresie rozwoju. Na Glyndŵr University prowadził zajęcia z zakresu praktycznych zastosowań teorii przywiązania w terapii dzieci. Opracował model opieki terapeutycznej oparty na elementach teorii przywiązania, podejścia psychodynamicznego, psychologii poznawczej i społecznej oraz teorii społecznego uczenia się. Prowadzi szkolenia dla opiekunów zastępczych, pracowników socjalnych, pedagogów oraz przedstawicieli organizacji samorządowych, prywatnych i pożytku publicznego.

     

    Spis treści

    Wstęp

    Rozdział 1
    Wzorce przywiązania

    Rozdział 2
    Zaaranżowane otoczenie: organizacyjna reprezentacja bezpiecznej bazy

    Rozdział 3
    Sposoby sprawowania opieki: praca w terapeutycznych ramach

    Rozdział 4
    Praca na rzecz zdrowienia: relacyjna reprezentacja bezpiecznej bazy

    Rozdział 5
    Praca nad rozwiązywaniem konfliktów

    Rozdział 6
    Praca nad kontrolowaniem złości

    Rozdział 7
    Praca nad kontrolowaniem trudnych zachowań

    Rozdział 8
    Zmiana trudnych zachowań

    Bibliografia
    Indeks osobowy
    Indeks rzeczowy