ZABAWA A RZECZYWISTOŚĆ.

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 67,00 zł 54,90 zł

    Wydawnictwo: Imago
    Przekład: Anna Czownicka
    Oprawa: twarda
    Format: 155x270 mm
    Liczba stron: 216
    Rok wydania: 2011
    ISBN: 978-83-930054-1-3

     

    „Moim zdaniem Zabawa a rzeczywistość to najważniejsza praca psychoanalityczna od śmierci Freuda […]
    Winnicott był według mnie twórcą koncepcji rozwoju idącej dalej niż teorie Freuda czy Klein, rzetelnej, a zarazem oryginalnej, przemawiającej w sposób budzący powszechną akceptację.
    Nie wahał się przeciwstawić poglądom Melanie Klein i zaproponować teorii całkowicie odmiennej od jej teorii […]. Jego koncepcje – te dotyczące roli otoczenia, pierwotnej zależności, tworzenia początkowo subiektywnego, a potem obiektywnie spostrzeganego obiektu, iluzji, kreowania i konstruowania rzeczywistości zewnętrznej odpornej na destrukcję – cechuje wielkie bogactwo. Mają one wartość wiedzy nabytej w doświadczeniu […]”

    prof. André Green, Société Psychanalytique de ParisCytat z artykułu: „The bifurcation of contemporary psychoanalysis: Lacan and Winnicott”. W: L.A. Kirshner (red.). (2011). „Between Winnicott and Lacan. A Clinical Engagement”. New York–London: Routledge.


    Z teorii obiektu przejściowego Winnicotta wynika, że człowiek ciągle oscyluje między światem wewnętrznym a zewnętrznym. Oznacza to, iż jednostka pozostaje zawsze w stanie zależności i że otoczenie ma zawsze istotne znaczenie […] Dzięki Winnicottowi mogliśmy uwzględnić znaczenie otoczenia, nie tracąc zarazem specyficznie psychoanalitycznej świadomości roli świata wewnętrznego.

    Robert Rodman M.D. ze Wstępu

    Spis treści

    Nota o Autorze
    Podziękowania
    Wstęp do wydania angielskiego
    Wprowadzenie
    1. Obiekty przejściowe i zjawiska przejściowe
    2. Śnienie, fantazjowanie i życie: historia przypadku ilustrująca pierwotną dysocjację
    3. Bawienie się: koncepcja teoretyczna
    4. Bawienie się: twórcza aktywność i poszukiwanie self
    5. Kreatywność i jej źródła
    6. Użycie obiektu i relacja przez identyfikacje
    7. Miejsce doświadczeń związanych z kulturą
    8. Miejsce,w którym żyjemy
    9. Lustrzana rola matki i rodziny w rozwoju dziecka
    10. Wzajemne relacje o charakterze niepopędowym, oparte na skrzyżowanych identyfikacjach
    11. Współczesne koncepcje rozwoju w okresie dorastania i ich implikacje dla szkolnictwa wyższego
    Dodatek
    Literatura
    Indeks