PROCESY DOJRZEWANIA I SPRZYJAJĄCE ŚRODOWISKO
Badania nad teorią rozwoju emocjonalnego

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 67,00 zł 55,90 zł

    Przekład: Anna Czownicka
    Oprawa: twarda
    Format: 155x270 mm
    Liczba stron: 336
    Rok wydania: 2018
    ISBN: 978-83-937304-9-0

     

    Książka wydana przy wsparciu THE WINNICOTT TRUST
    oraz we współpracy z POLSKIM TOWARZYSTWEM PSYCHOANALITYCZNYM

     

    „Zależność we wczesnym niemowlęctwie jest faktem; w przedstawionych tu pracach próbuję więc problem zależności wprowadzić bezpośrednio do teorii rozwoju osobowości. Powstawanie ego wiąże się z początku z niemal absolutną zależnością od wspierającego niemowlę ego postaci macierzyńskiej i wrażliwie stopniowanego przez nią niedostosowania, co stanowi element tego, co nazwałem „wystarczająco dobrą opieką macierzyńską”.

    Jednym z aspektów zaburzeń powstawania ego z powodu braków środowiskowych jest dysocjacja, którą w przypadkach z pogranicza można rozumieć w kategoriach prawdziwego i fałszywego self. Zagadnienie to opracowałem na swój własny sposób, uwzględniając przejawy tej dysocjacji u osób zdrowych i w zdrowym życiu,  jak również badając patologię tego stanu”.

    Z Wprowadzenia

     

    Donald W. Winnicott (1896–1971) – pediatra i psychoanalityk, stał się znany dzięki swoim pracom dotyczącym matek, niemowląt i ich wzajemnej relacji.

    Wiele wprowadzonych przez niego pojęć, na przykład: wystarczająco dobra matka, sprzyjające otoczenie, trzymanie, prawdziwe i fałszywe self czy obiekt przejściowy, jest używanych także poza obszarem psychoanalizy.

    Winnicott wniósł tak wiele do naszego rozumienia ludzkiego rozwoju, że jego książki nadal są czytane znajdując gorących zwolenników oraz wywołując spory.

     

    Spis treści

    Nota od wydawcy . . . 7
    Wprowadzenie. . . 9
    Podziękowania . . . 11

    Część pierwsza
    Artykuły na temat rozwoju

    1. Psychoanaliza a poczucie winy (1958) . . . 15
    2. Zdolność do bycia samemu (1958). . . 32
    3. Teoria relacji rodzic – niemowlę (1960). . . 42
    4. Integracja ego w rozwoju dziecka (1962). . . 65
    5. Opieka nad dzieckiem w stanie zdrowia i w kryzysie (1962). . . 74
    6. Rozwój zdolności do troski (1963) . . . 85
    7. Rozwój jednostki od zależności ku niezależności (1963) . . . 97
    8. Moralność i edukacja (1963) . . . 109

    Część druga
    Teoria i technika

    1. Wkład bezpośredniej obserwacji dziecka do psychoanalizy (1957)  . . . 127
    2. Analiza dzieci w okresie utajenia (1958) . . . 134
    3. Klasyfikacja: czy psychoanaliza ma własny wkład do klasyfikacji psychiatrycznej? (1959–1964) . . . 145
    4. Zniekształcenie ego rozumiane w kategoriach prawdziwego i fałszywego self (1960) . . . 165
    5. Sznurek: metoda komunikacji (1960). . . 182
    6. Przeciwprzeniesienie (1960). . . 188
    7. Cele terapii psychoanalitycznej (1962). . . 197
    8. Osobisty pogląd na wkład Melanie Klein (1962). . . 202
    9. Komunikowanie i niekomunikowanie jako punkt wyjścia do analizy pewnych przeciwieństw (1963). . . 213
    10. Szkolenie w zakresie psychiatrii dziecięcej (1963) . . . 231
    11. Psychoterapia zaburzeń charakteru (1963). . . 243
    12. Chory psychicznie wśród twoich podopiecznych (1963) . . . 260
    13. Zaburzenie psychiatryczne z perspektywy wczesnodziecięcych procesów dojrzewania (1963) . . .276
    14. Opieka szpitalna jako wsparcie intensywnej psychoterapii w okresie dorastania (1963). . . 291
    15. Zależność w opiece nad niemowlęciem, opiece nad dzieckiem i settingu psychoanalitycznym (1963) . . . 300

    Bibliografia I: Książki i artykuły źródłowe. . . 313
    Bibliografia II: Lista publikacji autora sporządzona przez wydawcę (1926–1964). . . 316

    Indeks rzeczowy . . . 327
    Indeks nazwisk . . . 336