DOROSŁE DZIECI
Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie
- Wydawca: Scholar
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 52,90 zł brutto
- szt.
- 59,80 zł 54,90 zł
format: A-5
ISBN: 978-83-7383-717-1
liczba stron: 328
miejsce wydania: Warszawa
oprawa: miękka, skrzydełka
rok wydania: 2022
Dorosłe dzieci – to pierwsza w Polsce naukowa monografia zjawiska parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie. Oznacza ono, że dziecko opiekuje się dorosłym (najczęściej rodzicem) i jest to zadanie przekraczające jego możliwości. Odwrócenie ról może mieć charakter instrumentalny – dziecko zajmuje się chorym rodzicem, sprząta, gotuje, robi zakupy, opiekuje się rodzeństwem lub emocjonalny – dziecko jest terapeutą rodzica (słucha jego zwierzeń, pociesza go), buforem lub mediatorem w konflikcie opiekunów, podejmuje ważne decyzje w rodzinie. Katarzyna Schier wielokrotnie podkreśla, że odwrócenie ról w rodzinie nie musi mieć charakteru destrukcyjnego, może niekiedy prowadzić do rozwoju odpowiedzialności u dzieci. Autorka analizuje konsekwencje parentyfikacji w dzieciństwie dla funkcjonowania w dorosłości. Na podstawie wyników badań empirycznych prowadzonych przez nią lub pod jej kierunkiem, przykładów klinicznych oraz odniesień do beletrystyki, przedstawia związek pomiędzy odwróceniem ról i depresją, trudnościami regulacji emocji oraz zaburzeniami obrazu ciała. Szczególnie ten ostatni element jest twórczym wkładem Katarzyny Schier do rozumienia zjawiska parentyfikacji. Analizie funkcjonowania Dorosłych Dzieci towarzyszą dwie opowieści – mit o Heraklesie i baśń o Kopciuszku, jako przykłady sytuacji, gdy dzieci zbyt wcześnie musiały stać się dorosłe.
Autorka nawiązuje we Wprowadzeniu do historii dwu postaci, jednej znanej z mitów (Herakles), drugiej znanej z baśni (Kopciuszek). Na ich przykładach oswaja Czytelnika ze złożonością zagadnienia parentyfikacji. W tym tkwi niewątpliwy kunszt Autorki, która z perspektywy problematyki poruszanej w monografii ukazuje w percepcji znanego mitu o Heraklesie czy w percepcji baśni o Kopciuszku istotne elementy odwrócenia ról w układach asymetrycznych. Poprzez ten zabieg, sprawdzony w innej książce (Krewni i znajomi Edypa) Katarzyna Schier odkrywa aspekty parentyfikacji, które będzie szczegółowo analizowała, przedstawiając wyniki badań własnych, badań prowadzonych pod jej kierunkiem, analizy studiów przypadków z własnej praktyki klinicznej czy z praktyki diagnostyczno-terapeutycznej innych specjalistów (przywoływane ze znawstwem z literatury).
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
Profesor dr hab. Katarzyna Schier jest psychologiem i psychoterapeutką. Pracuje w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła podyplomowe studia z psychoterapii dzieci i młodzieży w Heidelbergu. Od początku kariery zawodowej łączy pracę naukową z pracą kliniczną. Podstawowe obszary zainteresowań badawczych to: relacja ciało – psychika (choroby psychosomatyczne, zaburzenia obrazu ciała), ukryte formy przemocy w rodzinie oraz mechanizmy rządzące psychoterapią. Katarzyna Schier jest autorką / współautorką ponad 100 publikacji naukowych, o zasięgu międzynarodowym i krajowym. Napisała kilka książek, m.in. Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorych na astmę oskrzelową (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne) oraz Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciała i jego zaburzeń (Wydawnictwo Naukowe Scholar).
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie – mit o Heraklesie i bajka o Kopciuszku 7
1.1. Herakles 11
1.2. Kopciuszek 13
2. Zjawisko parentyfikacji, czyli o „masce dorosłości” 17
2.1. Definicja i rozumienie pojęcia 17
2.2. Kultura sprzyjająca odwracaniu ról – przyzwolenie na to, żeby dzieci były „dzielne” 35
2.3. Destrukcyjne odwrócenie ról w dzieciństwie, czyli o przemocy utajonej 53
3. Mechanizm działania parentyfikacji – transgeneracyjny przekaz traumy 72
3.1. Rodzice z zaburzeniami osobowości 77
3.2. Niedojrzali dorośli i niedokończonażałoba 84
3.3. Style osobowości związane z parentyfikacją: masochistyczny i narcystyczny 92
3.4. Koledzy i przyjaciele Kopciuszków 96
4. Konsekwencje destrukcyjnej parentyfikacji 103
4.1. Zaburzenia regulacji emocji – aleksytymia 103
4.2. Depresja 118
4.3. Zahamowanie procesu separacji–indywiduacji 133
4.4. Somatyzacja i zaburzenia psychosomatyczne 151
4.5. Zaburzenia funkcjonowania cielesnego, czyli „zdradzone ciało” 167
5. Rodzaje parentyfikacji 195
5.1. Parentyfikacja instrumentalna i emocjonalna 195
5.2. Studium osoby – historia Pani A. 221
5.3. Parentyfikacja seksualna 233
6. O sposobach pomocy „dorosłym” dzieciom 246
6.1. Psychoterapia osób, które doświadczyły parentyfikacji 247
6.2. Wzrost potraumatyczny, czyli dorosłe dzieci bez brzemienia parentyfikacji 255
6.3. Społeczna diagnoza dorosłych dzieci 259
6.4. Psychoterapeuci to często osoby, które w dzieciństwie doświadczyły parentyfikacji 268
6.5. Mówienie i pisanie o traumatycznej przeszłości 274
6.6. Prewencja odwracania ról w rodzinie 277
7. Podsumowanie, czyli raz jeszcze o tym, co dla dorosłego dziecka jest najważniejsze 280
8. Zmiana narracji – jeśli nie Herakles i Kopciuszek, to kto? 282
8.1. Wystarczająco dobre rodzicielstwo i odzyskiwanie równowagi 283
8.2. Zadania dla psychoterapeuty i osoby wspierającej 287
Bibliografia 292
Indeks nazwisk 317
Indeks rzeczowy 325