UCZENIE SIĘ NA WŁASNYCH BŁĘDACH
Poza dogmatem w psychoanalizie i psychoterapii
- Wydawca: Oficyna Ingenium Autor: Casement Patrick
-
Dostępność:
wysyłamy w 3-4 dni
-
Historia ceny
- szt.
- 69,00 zł 62,90 zł
Oprawa twarda
Format: 21 x 15 cm
Liczba stron: 214
Rok wydania: 2022
W książce Uczenie się na własnych błędach autor zgłębia problemy nieodłącznie związane z psychoanalizą, a zwłaszcza te wynikające z przekonania analityka, że zna on umysł pacjenta lepiej od właściciela, które to przekonanie czyni go ślepym na własne błędy.
Patrick Casement przygląda się procesom superwizji i wewnętrznej superwizji, dzięki którym terapeuci mogą lepiej rozumieć doświadczenia pacjenta w trakcie klinicznego spotkania. Szczególnie interesuje się kwestią błędów i odegrań w wykonaniu samego analityka.
Casement ilustruje swoje tezy licznymi przykładami klinicznymi, uwzględniając przy tym przeszło 100-letnią historię psychoanalizy. W ten sposób dowodzi, że w praktyce klinicznej otwarty umysł sprawdza się lepiej niż dogmaty.
Niniejsza książka to nieoceniona pomoc dla analityków i terapeutów, trenerów i osób szkolących się w analizie, będzie też jednak przystępną pozycją dla każdego zainteresowanego czytelnika.
Spis treści
- Zdążanie do celu – rozwijający się potencjał psychoanalizy
- Błędy w psychoanalizie i próby ich uniknięcia
- Próba przekazania doświadczenia sesji
- Ku autonomii – refleksje nad superwizją psychoanalityczną
- Bycie pomocnym w psychoterapii – zagrożenia
- Ponowne odegranie i rozwiązanie
- Trzymać pacjenta za rękę czy nie – ciąg dalszy rozważań
- Inwazja i przestrzeń – kwestie techniki
- Nieznane poza zasięgiem znanego
Epilog - Dokąd zmierzamy?
Dodatek - Naciski na kontakt fizyczny z analitykiem podczas ponownego przeżywania wczesnej traumy
Wyszkolony w Brytyjskim Stowarzyszeniu Psychoterapeutów Patrick Casement przez wiele lat prowadził prywatną praktykę jako psychoanalityk i terapeuta, pracował także jako analityk szkoleniowy i superwizor Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Jest autorem książek O uczeniu się od pacjenta (1985/2017) i O uczeniu się od pacjenta – ciąg dalszy (1990/2018).