TEATRY UMYSŁU.
Iluzja i prawda na scenie psychoanalitycznej

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 79,00 zł 70,00 zł

    Przekład: Danuta Golec
    Liczba stron: 269
    Oprawa twarda
    Rok wydania: 2015
    ISBN: 978-83-62651-32-0

    Wszyscy zmagamy się z neurotycznymi konfliktami, ograniczonymi (przynajmniej tak sądzimy) obszarami osobistej głupoty; w sytuacjach stresowych każdemu grozi załamanie psychosomatyczne; wszyscy potrafimy też kreować perwersyjne fantazje i śnić nieprawdopodobne sny. W wewnętrznym wszechświecie każdego z nas skrywa się wiele „postaci” – części osobowości często podejmujących całkowicie niespójne działania, co prowadzi do konfliktów i cierpienia psychicznego. Dzieje się tak dlatego, że nie znamy tych ukrytych aktorów i ich ról. Niezależnie od tego, czy poznamy ich, czy nie, nasi wewnętrzni aktorzy stale szukają jakiejś sceny, na której mogliby rozgrywać swoje tragedie i komedie. Wprawdzie rzadko bierzemy odpowiedzialność za nasze tajemne inscenizacje, jednak ich producent siedzi wygodnie rozparty w naszych umysłach. Poza tym to właśnie ten świat wewnętrzny i jego powtarzalny repertuar odpowiada za większość tego, co przydarza się nam świecie zewnętrznym.
    Kto pisze scenariusze? Co jest tematem tych sztuk? I gdzie są one wystawiane?
    Język podpowiada nam, że autor scenariusza nazywa się Ja.

    Fragmenr prologu

    Spis treści:

    Prolog: Teatr psychiczny i scena psychoanalityczna

    1. Stany statyczne i ek-statyczne: refleksje na temat procesu psychoanalitycznego

    2. Sceny z życia psychicznego

    3. Teatr przejściowy i poszukiwanie obsady

    4. Wystawianie na scenie tego, co niereprezentowalne: „Dziecko jest bite”

    5. Stany psychosomatyczne, nerwica lękowa i histeria

    6. Opracowywanie i przekształcanie repertuaru psychicznego

    7. Rozważania na temat afektu: psychoanalityczna teoria aleksytymii

    8. Od psychosomatozy do psychonerwicy

    9. Okrągła scena otoczona ludźmi: refleksje na temat ekonomii narcyzmu

    10. Scena narcystyczna i rola archaicznej seksualności

    11. Neoseksualności

    12. Sceny fantazji, urojeń i śmierci

    Epilog: Iluzja i prawda