SKŁONNOŚCI SAMOBÓJCZE NASTOLATKÓW
- Wydawca: Oficyna Ingenium Autor: Laufer Moses, (red.)
-
Dostępność:
wysyłamy w 3-4 dni
-
Historia ceny
- szt.
- 65,00 zł 59,90 zł
Oprawa twarda
Liczba stron: 173
Rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-62651-65-8
Spis treści
Wprowadzenie
Część pierwsza - Praca z nastolatkami z grupy ryzyka
1. Rozwój psychiczny w okresie dojrzewania – oznaki zagrożenia - Moses Laufer
2. Depresja i nienawiść do siebie - M. Eglé Laufer
3. Depresja i poczucie winy - Myer Wohl
4. Samobójczyni z kochającej rodziny - Myer Wohl
5. Utrata poczucia rzeczywistości w odniesieniu do śmierci - M. Eglé Laufer
6. „Nie pomagajcie mi!” – nastolatek o skłonnościach samobójczych - Rosalie Joffe
Część druga - Sprawozdanie z konferencji - „Skłonności samobójcze nastolatków”
7. Jak rozumieć samobójstwo? Czy nabiera ono szczególnego znaczenia w okresie dojrzewania? - Moses Laufer
Dyskusja - Mervin Glasser
8. Skłonności samobójcze nastolatków – doświadczenia lekarza rodzinnego - Paul Stern
9. O „niezauważaniu” nastolatka skłonnego do samobójstwa - Christopher Gibson
10. Projekt badawczy poświęcony próbom samobójczym w okresie dojrzewania - M. Eglé Laufer
Dyskusja - Joan Schachter
11. Czy możemy zapobiegać samobójstwom nastolatków? - Dyskusja panelowa
Bibliografia
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niniejsza monografia zawiera rozdziały poświęcone tematyce samobójstwa w okresie dojrzewania, napisane przez członków kadry ośrodków Brent Adolescent Centre oraz Centre for Research into Adolescent Breakdown, a także sprawozdanie z konferencji zatytułowanej „Skłonności samobójcze nastolatków”, która odbyła się w październiku 1993 roku.
Autorzy dzielą się swoim doświadczeniem z pracy z tymi bardzo zagubionymi młodymi ludźmi, udzielają wskazówek praktycznych i zachęcają do jak najwcześniejszych działań prewencyjnych. Próbują także zrozumieć, jak to się dzieje, że młodego człowieka ogarniają myśli samobójcze. Większość prób samobójczych podejmowanych jest po okresie dojrzewania płciowego, gdyż wtedy część nastolatków traktuje swoje ciało jako wroga, którego należy unicestwić.
Z problemem, który w latach 90. XX wieku budził taki niepokój autorów tej monografii, zmagają się także zaniepokojeni rodzice i profesjonaliści w drugiej dekadzie wieku XXI w Polsce. Oni także szukają odpowiedzi na to, jak pomagać młodym ludziom w tym trudnym okresie rozwojowym, jak zapobiegać próbom samobójczym nastolatków.
Odsetek samobójstw i prób samobójczych wśród młodzieży dowodzi, że mamy jako społeczeństwo bardzo poważny, wręcz zatrważający problem, tymczasem działania nastawione na rozwiązane tej kwestii, będącej przecież sprawą życia lub śmierci, są niespójne, czasem wręcz ze sobą sprzeczne. Ten kłopot powinien interesować wszystkich, którzy pracują z nastolatkami o skłonnościach samobójczych i usiłują im pomagać. Zdajemy sobie przecież sprawę z tego, że zmarnowanie szansy udzielenia pomocy może oznaczać zaprzepaszczenie możliwości utrzymania nastolatka przy życiu. Wiemy, że niezależnie od tego, co zrobimy i jak zinterpretujemy kryzys, niektórzy młodzi ludzie są zdeterminowani i chcą umrzeć. Dla nich nasze wysiłki znaczą niewiele lub tyle, co nic. Istnieją jednak podstawowe wskazania, jak rozumieć samobójstwo w okresie dojrzewania, dzięki którym łatwiej zrozumieć cierpienie psychiczne osoby, która zdecydowała się umrzeć lub uważa, że nie ma innego wyboru.
(Moses Laufer, fragm. Rozdziału 7)