ZABURZENIA PRZYWIĄZANIA U DZIECI I MŁODZIEŻY
Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów
- Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Autor: Taylor Chris
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 49,90 zł brutto
- szt.
- 69,90 zł 59,90 zł
Oprawa : miękka
Format: 165 x 235 mm
Liczba stron: 256
Wydanie: I
Rok wydania: 2020
Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób opiekujących się dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych i pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych – oraz dla wspierających te osoby specjalistów: pedagogów, psychologów i terapeutów.
Autor wyjaśnia, czym jest przywiązanie, oraz opisuje jego różne style. Tłumaczy, w jaki sposób wczesne doświadczenia wpływają na życie dzieci i młodzieży, a także jak zrozumienie tego wpływu może pomóc opiekunom. Opisuje metody sprawowania opieki i czynniki podtrzymujące proces zdrowienia oraz podpowiada, jak wzmocnić poczucie bezpieczeństwa dziecka czy dostrzec w trudnościach i konfliktach szansę na interwencję terapeutyczną. Przedstawia metody terapii behawioralnej, które są skuteczne w przypadku zaburzeń relacji przywiązania. Poradnik pomaga zrozumieć wpływ owych zaburzeń na proces społecznego, emocjonalnego i poznawczego dojrzewania jednostki, a także rozwinąć praktyczne umiejętności niezbędne do budowania opiekuńczego i wspierającego środowiska.
Przedstawiony w książce model opieki terapeutycznej opiera się na założeniu, że codzienne doświadczenia dziecka same w sobie powinny mieć charakter terapeutyczny, a wspieranie procesu zdrowienia wpisane jest w relacje, które stanowią istotę codziennego życia. Sposób organizacji tego życia ma zaś znaczenie terapeutyczne. Tworząc bezpieczne miejsce, w którym możliwe jest rozpoczęcie podnoszenia się po traumie z wczesnego dzieciństwa, opiekunowie sprzyjają powstawaniu w umyśle wychowanków spójnego obrazu emocjonalnych więzi.
Chris Taylor – psycholog, specjalista w zakresie rozwoju dziecka, terapeuta i niezależny konsultant. Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w terapeutycznej pracy z dziećmi i nastolatkami, którzy doświadczyli traumatycznych przeżyć we wczesnym okresie rozwoju. Na Glyndŵr University prowadził zajęcia z zakresu praktycznych zastosowań teorii przywiązania w terapii dzieci. Opracował model opieki terapeutycznej oparty na elementach teorii przywiązania, podejścia psychodynamicznego, psychologii poznawczej i społecznej oraz teorii społecznego uczenia się. Prowadzi szkolenia dla opiekunów zastępczych, pracowników socjalnych, pedagogów oraz przedstawicieli organizacji samorządowych, prywatnych i pożytku publicznego.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Wzorce przywiązania
Rozdział 2
Zaaranżowane otoczenie: organizacyjna reprezentacja bezpiecznej bazy
Rozdział 3
Sposoby sprawowania opieki: praca w terapeutycznych ramach
Rozdział 4
Praca na rzecz zdrowienia: relacyjna reprezentacja bezpiecznej bazy
Rozdział 5
Praca nad rozwiązywaniem konfliktów
Rozdział 6
Praca nad kontrolowaniem złości
Rozdział 7
Praca nad kontrolowaniem trudnych zachowań
Rozdział 8
Zmiana trudnych zachowań
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy