WSTĘPNY WYWIAD DIAGNOSTYCZNY

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 81,80 zł 72,90 zł
    Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
    Format: 15.5x23.0cm
    Liczba stron: 416
    Wydanie: 1
    Rok wydania: 2016
    ISBN: 978-83-233-4025-6

    Pierwsze spotkanie lekarza z chorym psychicznie pacjentem może nastąpić podczas krótkiego badania przesiewowego, ambulatoryjnego badania diagnostycznego, pobytu na oddziale ratunkowym lub konsultacji w sprawie farmakoterapii czy psychoterapii. Ten rzetelny podręcznik wszechstronnie, z odwołaniem do rozmaitych kontekstów, opisuje proces skutecznego prowadzenia wywiadu z dorosłym pacjentem w celu postawienia diagnozy.

    Korzystając ze swoich doświadczeń w pracy z ponad 15 tysiącami pacjentów psychiatrycznych, James Morrison krok po kroku wyjaśnia, jak zbierać informacje na temat objawów pacjenta, jego życia osobistego i chorób w rodzinie, jak oceniać jego stan psychiczny, czynniki ryzyka oraz inne istotne kwestie. Uczy, jak budować zaufanie i relację terapeutyczną, oraz przedstawia najlepsze metody formułowania pytań diagnostycznych. Książka napisana przystępnym, gawędziarskim stylem zawiera wiele przydatnych przykładów i opisów przypadków.

    Autor podaje najważniejsze zasady diagnozy różnicowej i tworzenia planu leczenia. Pisze o tym, jak informować o wynikach wywiadu pacjenta i jego rodzinę oraz jak ująć te wyniki w formie raportu. Aneksy obejmują szczegółowy, częściowo ustrukturalizowany wywiad, narzędzia pozwalające na dokonanie jego oceny, transkrypcję przykładowego wywiadu, raport pisemny oraz opracowanie przypadku.

    Lektura obowiązkowa dla każdego specjalisty bez względu na długość stażu pracy. Nie znam żadnej innej publikacji, która mogłaby się równać z tym dziełem.
    dr Robert L. Leahy, American Institute for Cognitive Therapy; Department of Psychiatry, Weill Cornell Medical College

    Dzięki licznym refleksjom zawartym w tej książce moi obecni oraz przyszli pacjenci będą otoczeni lepszą, troskliwszą opieką.
    dr Alana Iglewicz, Department of Psychiatry, University of California, San Diego

    Spis treści

    WSTĘP Czym jest wywiad?  17

    Potrzeba zgromadzenia wszechstronnych informacji  19
    Znaczenie doświadczenia  21

    Rozdział 1. Pierwsze słowa i zapoznawanie się  23
    Czynniki związane z czasem  23
    Warunki, w jakich odbywa się rozmowa  27
    Nawiązanie znajomości  29
    Notowanie  30
    Przykłady pierwszych wypowiedzi  32

    Rozdział 2. Najważniejszy problem pacjenta oraz jego swobodne wypowiedzi  34
    Pytania naprowadzające i nienaprowadzające  34
    Pierwsze pytanie  35
    Najważniejszy problem zdrowotny  36
    Swobodna wypowiedź pacjenta  39
    Obszary istotne klinicznie  41
    Czas swobodnej wypowiedzi  41
    Dalsze kroki  43

    Rozdział 3. Budowanie dobrej relacji z pacjentem  44
    Podstawy dobrej relacji  45
    Ocena własnych odczuć  46
    Zwracanie uwagi na sposób mówienia  48
    Mówienie językiem pacjenta  50
    Wyznaczanie granic  51
    Wykazanie się swoją wiedzą  54

    Rozdział 4. Wstępna faza wywiadu  56
    Zachęty pozawerbalne  56
    Zachęty werbalne  57
    Dodawanie otuchy  59

    Rozdział 5. Historia obecnej choroby  62
    Aktualny epizod  62
    Opis objawów  63
    Objawy wegetatywne  64
    Skutki choroby  65
    Początek choroby i kolejność pojawiania się objawów  68
    Stresory  69
    Poprzednie epizody  71
    Poprzednie leczenie  72

    Rozdział 6. Zbieranie informacji na temat obecnej choroby  74
    Sprecyzowanie celów wywiadu  74
    Odnotowywanie wątków pobocznych  76
    Stawianie pytań otwartych  77
    Mówienie językiem pacjenta  77
    Dobieranie właściwych pytań zgłębiających problem  79
    Konfrontacje  81

    Rozdział 7. Pytanie o uczucia  84

    Uczucia negatywne i pozytywne  84
    Dowiadywanie się o uczucia  86
    Inne techniki  87
    Dalsza analiza i poznawanie szczegółów  90
    Mechanizmy obronne  91
    Praca z pacjentami o silnych reakcjach emocjonalnych  92

    Rozdział 8. Życie osobiste i społeczne  96
    Dzieciństwo i okres dojrzewania  97
    Dorosłość  102
    Przebyte choroby  108
    Przegląd funkcjonowania wszystkich układów organizmu  111
    Dane dotyczące rodziny  112
    Cechy osobowości a zaburzenia  113

    Rozdział 9. Tematy wrażliwe  121
    Zachowania samobójcze  122
    Przemoc i zapobieganie przemocy  127
    Nadużywanie substancji psychoaktywnych  130
    Życie seksualne  135
    Molestowanie seksualne  140

    Rozdział 10. Kontrolowanie dalszej części wywiadu  143
    Przejmowanie kontroli  143
    Pytania zamknięte  145
    Uczenie się wrażliwości  147
    Momenty przejścia  148

    Rozdział 11. Badanie stanu psychicznego pacjenta, część I: aspekty behawioralne  150
    Czym jest badanie stanu psychicznego pacjenta?  150
    Wygląd zewnętrzny i zachowanie  151
    Nastrój  156
    Przepływ myśli  159

    Rozdział 12. Badanie stanu psychicznego pacjenta, część II: aspekty poznawcze  164
    Czy trzeba przeprowadzać formalną ocenę stanu psychicznego pacjenta?  164
    Treść myśli  166
    Spostrzeganie  171
    Świadomość i poznanie  179
    Wgląd oraz rozsądek  188
    Kiedy można pominąć badanie stanu psychicznego pacjenta?  189

    Rozdział 13. Oznaki i objawy w obszarach pracy klinicznej  192
    Psychoza  193
    Zaburzenie nastroju: depresja  197
    Zaburzenie nastroju: mania  201
    Zaburzenia związane z nadużywaniem substancji psychoaktywnych  203
    Problemy społeczne i osobowościowe  207
    Trudności z myśleniem (problemy poznawcze)  212
    Lęk, unikanie oraz pobudzenie  215
    Dolegliwości somatyczne  219

    Rozdział 14. Zakończenie rozmowy  222
    Sztuka kończenia rozmowy  222
    Przerwanie rozmowy przez pacjenta  224

    Rozdział 15. Wywiad z osobami z otoczenia pacjenta  227
    Uprzednia prośba o zgodę pacjenta  229
    Wybieranie źródła informacji  230
    O co pytać?  230
    Rozmowa w grupie  233
    Inne sposoby przeprowadzenia rozmowy  234
    Rozdział 16. Napotykanie oporu  235
    Dostrzeganie oporu  235
    Dlaczego pacjenci stawiają opór?  237
    Sposoby radzenia sobie z oporem  238
    Zapobieganie powstawaniu oporu  245
    Postawa badającego  246

    Rozdział 17. Nietypowe i trudne zachowania pacjenta oraz inne kwestie  248
    Brak precyzji  248
    Kłamstwa  251
    Wrogość  253
    Możliwość zastosowania przemocy  257
    Dezorientacja  260
    Pacjenci w podeszłym wieku  261
    Pacjenci w młodszym wieku  263
    Inne kwestie i zachowania  264
    Co zrobić, jeśli pacjent pyta…  276

    Rozdział 18. Diagnoza i zalecenia  280
    Diagnoza i diagnoza różnicowa  280
    Wybór leczenia  283
    Rokowanie  287
    Zlecanie dalszych badań  290
    Kierowanie na leczenie  291

    Rozdział 19. Rozmowa z pacjentem na temat wniosków z wywiadu  294
    Rozmowa z pacjentem  294
    Rozmowa z rodziną  302
    Działanie w przypadku odrzucenia planu  303

    Rozdział 20. Informowanie innych stron o wnioskach z wywiadu  305

    Raport na piśmie  305
    Podanie diagnozy  312
    Opracowanie przypadku  313
    Raport ustny  316

    Rozdział 21. Problemy z wywiadem   317
    Świadomość, że coś poszło źle  318
    Jak ustalić, co poszło źle  319
    Co możesz usłyszeć (i co z tym później zrobisz)  320

    Aneks A Podsumowanie pierwszego wywiadu  327

    Aneks B Opisy wybranych zaburzeń  334

    Zaburzenia nastroju  334
    Zaburzenia psychotyczne  337
    Zaburzenia wywołane używaniem substancji psychoaktywnych  341
    Zaburzenia neuropoznawcze  341
    Zaburzenia lękowe  343
    Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne  344
    Zaburzenia stresowe pourazowe  345
    Anoreksja  345
    Zaburzenia somatyzacyjne  346
    Zaburzenia osobowości  347

    Aneks C Przykładowy wywiad, raport pisemny oraz opracowanie przypadku  352
    Wywiad z pacjentem  352
    Raport pisemny  371
    Opracowanie przypadku  373

    Aneks D Wywiad częściowo ustrukturalizowany  376

    Wszystkie pytania przesiewowe  378
    Zaburzenia nastroju  380
    Zaburzenia lękowe i pokrewne  382
    Zaburzenia psychotyczne  385
    Nadużywanie substancji psychoaktywnych  386
    Trudności z myśleniem (problemy poznawcze)  387
    Dolegliwości somatyczne  388
    Zaburzenia nawyków i popędów  390
    Choroby w rodzinie  391
    Od dzieciństwa po życie dorosłe  391
    Problemy społeczne i osobowościowe  393

    Aneks E Ocena twojego wywiadu  395

    Aneks E Bibliografia i zalecane lektury  399
    Książki  399
    Artykuły  400
    Inne źródła, z których korzystałem, pisząc tę książkę  402
    Indeks  405