UWAŻNOŚĆ I PSYCHOTERAPIA

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 72,00 zł 64,90 zł

    Przekład: Małgorzata Cierpisz
    ISBN: 978-83-233-3873-4
    rok: 2015
    format: B5
    stron:424
    oprawa: miękka

    Ten praktyczny podręcznik napisany przez znakomitych znawców tematu zawiera klarowne opisy procedur, które można stosować w pracy z pacjentami. Autorzy łączą doświadczenie kliniczne z danymi empirycznymi i refleksją nad zawodem terapeuty. Omawiają podstawy medytacji uważności i psychologii buddyjskiej z uwzględnieniem podobieństw łączących je ze współczesną teorią i praktyką psychoterapeutyczną. W rozdziałach poświęconych relacji terapeutycznej pokazują, że kultywowanie uważności pogłębia akceptację i empatię, dając pacjentom (i terapeutom) nowe poczucie wolności emocjonalnej. Książka zawiera szczegółowe opisy nowatorskich zastosowań technik uważności w kontekście konkretnych problemów i populacji klinicznych. Przedstawia także problematykę terapii depresji, zaburzeń lękowych, przewlekłego bólu, traumy i uzależnień oraz metody stosowania zasad uważności w pracy z dziećmi. Ostatnia część odwołuje się do historycznych korzeni tej koncepcji, zgłębia najnowsze odkrycia w dziedzinie neurobiologii i analizuje dziedziny łączące uważność z psychologią pozytywną.

    To nieocenione źródło wiedzy, przydatnych uwag i wskazówek technicznych dla psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników opieki społecznej, konsultantów z dziedziny zdrowia psychicznego, terapeutów pracujących z parami i rodzinami oraz duchownych – również tych, którzy dopiero poznają ideę uważności.

    Oto wszechstronny, przystępny i rzetelny podręcznik, który pokazuje, jak włączyć teorię i praktykę uważności w psychoterapię. Szczególnie cenne jest nowe ujęcie problemu współczucia i etyki w prowadzeniu terapii.

    Dr John D. Teasdale, Cambridge, Wielka Brytania    


    Uważność i psychoterapia jest doskonałym źródłem wiedzy dla klinicystów, którzy chcą skorzystać z koncepcji uważności i przynajmniej częściowo złagodzić cierpienie pacjentów. W podręczniku znajdziemy wiele praktycznych technik terapeutycznych oraz konkretnych wskazówek na temat metod wdrażania praktyki uważności do terapii różnych populacji pacjentów. To zupełnie wyjątkowe narzędzie w warsztacie psychoterapeuty.

    Dr n. med. Stuart J. Eisendrath, Wydział Psychiatrii, Uniwersytet Kalifornijski, San Francisco    



    Dr Christopher K. Germer jest psychologiem klinicznym specjalizującym się w psychoterapii ukierunkowanej na uważność i współczucie. Prowadzi ćwiczenia i konsultacje w zakresie psychologii klinicznej na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Harvarda, a także warsztaty i wykłady poświęcone uważności i współczuciu dla siebie na całym świecie. Jest współzałożycielem Instytutu Medytacji i Psychoterapii. Łączy idee i praktykę medytacji z psychoterapią od roku 1978.

    Dr Ronald D. Siegel jest profesorem na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Harvarda, na którym od ponad 30 lat prowadzi zajęcia z psychologii klinicznej. Zasiada w Radzie Instytutu Medytacji i Psychoterapii. Medytacją uważności zajmuje się od dawna. Uczy na całym świecie, dzieląc się wiedzą na temat uważności i psychoterapii oraz związków między umysłem a ciałem w leczeniu.

    Dr Paul R. Fulton ma prywatną praktykę w Newton w stanie Massachusetts. Prowadzi ćwiczenia i konsultacje z psychologii klinicznej na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Harvarda, a także warsztaty poświęcone uważności i przeznaczone dla klinicystów na całym świecie. Był prezesem Instytutu Medytacji i Psychoterapii, a obecnie zarządza programem wydawania certyfikatów w dziedzinie uważności i psychoterapii. Jest autorem licznych książek i artykułów.


    TOM ZAWIERA

    CZĘŚĆ I. ZNACZENIE UWAŻNOŚCI
    • Czym jest uważność? Dlaczego ma znaczenie?
    • Psychologia buddyjska i psychologia zachodnia: w poszukiwaniu wspólnego podłoża

    CZĘŚĆ II. RELACJA TERAPEUTYCZNA
    • Uważność jako metoda w szkoleniu klinicznym
    • Kultywowanie uwagi i współczucia
    • Uważność w relacji
    • Etyka: zagadnienia praktyczne

    CZĘŚĆ III. PRAKTYKA UWAŻNOŚCI W PRACY KLINICZNEJ
    • Nauczanie uważności w terapii
    • Depresja: jak dotrzeć, jak wyjść
    • Lęk: akceptować to, co się pojawia, robić to, co ważne
    • Zaburzenia psychofizjologiczne: zaakceptować ból
    • Uważność, wgląd i terapia traumy
    • Przerwać pętlę uzależnienia
    • Praca z dziećmi

    CZĘŚĆ IV. PRZESZŁOŚĆ, TERAŹNIEJSZOŚĆ I OBIETNICA
    • Korzenie uważności
    • Neurobiologia uważności
    • Psychologia pozytywna i droga bodhisattvy