TERAPIA TRAUMY I TRAUMATYCZNEJ ŻAŁOBY U DZIECI I MŁODZIEŻY

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 49,90 zł 45,50 zł

    wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
    Przekład Robert Andruszko
    Oprawa: miękka
    Format: B5
    Liczba stron:278
    Rok wydania: 2011
    ISBN: 978-83-233-3136-0

    Książka niniejsza, przejrzyście ułożona i przystępnie napisana, przedstawia wszechstronną koncepcję rozpoznawania zespołu stresu pourazowego (PTSD), depresji, lęku i innych objawów związanych z urazem psychicznym oraz wskazówki do opracowania elastycznego planu terapii przystosowanego do indywidualnych potrzeb. Chociaż model ten jest oparty głównie na teorii poznawczo-behawioralnej, autorzy kładą także znaczny nacisk na czynniki rozwojowe, znaczenie systemu rodzinnego oraz wartości humanistyczne. Przykładowe instrukcje, przypadki kliniczne oraz wskazówki dotyczące przezwyciężania możliwych trudności pomagają terapeucie w zachęceniu dzieci, nastolatków i ich rodziców do wspólnej pracy nad kształtowaniem i utrwalaniem zasadniczych umiejętności w takich sferach, jak regulacja emocji i bezpieczeństwo. Szczególną uwagę poświęcono sposobom dopasowania terapii do potrzeb pacjentów wywodzących się z różnych kultur oraz tych ze złożonymi problemami klinicznymi, a także trudną sytuacją rodzinną. W przydatnych aneksach można znaleźć listę lektur, ulotki oraz informacje na temat uzyskania dodatkowego przeszkolenia.
    Miarodajny, bardzo praktyczny przewodnik, stanowi niezbędną pozycję wśród lektur psychologów i psychiatrów klinicznych, pracowników socjalnych oraz specjalistów w dziedzinach pokrewnych. Jest to także nieocenione źródło dla badaczy i studentów zainteresowanych terapią dzieci oraz PTSD.
    Ten nowoczesny podręcznik do terapii zaznajomi zarówno nowicjusza, jak i doświadczonego klinicystę z podstawowymi interwencjami niezbędnymi w terapii dzieci, które cierpią z powodu urazu psychicznego i straty kogoś bliskiego. Wybitni klinicyści, a zarazem badacze zajmujący się urazem psychicznym przedstawili bardzo skuteczny, oparty na dowodach program terapeutyczny, udoskonalony na podstawie informacji zwrotnych od terapeutów pracujących w lokalnych ośrodkach. Obowiązkowa pozycja w zestawie narzędzi każdego klinicysty!.

    Lisa Amaya-Jackson, MD, MPH,UCLA-Duke National Center for Child Traumatic Stress


    Jest to książka, na którą czekali klinicyści i wychowawcy zajmujący się stresem pourazowym u dzieci! Terapia poznawczo-behawioralna ukierunkowana na traumę to niewątpliwie wzorcowa metoda terapii dzieci poddanych urazowym doświadczeniom i ich rodzin. Ujęcie terapeutyczne oparte na dowodach zostało opisane w praktyczny sposób, który doceni każdy klinicysta. Szczególnie wartościowe było dla mnie szerokie odwoływanie się do przykładów klinicznych oraz odpowiedzi na typowe pytania dotyczące praktyki. Książkę.tę powinien przeczytać każdy terapeuta i każdy student pracujący z dziećmi, które przeżyły traumę i ich rodzinami.

    Benjamin E. Saunders, PhD, National Crime Victims Research and Treatment Center, Uniwersytet Medyczny Karoliny Południowej

    Judith A. Cohen, MD, jest certyfikowanym psychiatrą dziecięcym, dyrektorem medycznym Center for Traumatic StressinChildrenandAdolescents przy Allegheny General HospitalwPittsburghu.

    Anthony P. Mannarino, PhD, licencjonowany psycholog kliniczny, jest dyrektorem Center for Traumatic Stress in ChildrenandAdolescents przy Allegheny General HospitalwPittsburghu.

    Esther Deblinger, PhD, jest zastępcą dyrektora Instytutu CARES (Child Abuse Research Education and Senice) oraz wykładowcą psychiatrii na wydziale medycyny osteopatycznej University of Medicine and Dentistry of New Jersey (UMDNJ).

    Spis treści

    Część I. TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA UKIERUNKOWANA NA TRAUMĘ

    Rozdział 1. Wpływ urazu psychicznego i żałoby na dzieci i ich rodziny
    Rozdział 2. Strategie diagnostyczne stosowane u dzieci, które doznały traumy
    Rozdział 3. Model TF-CBT – zasady działania
    Rozdział 4. Rola terapeuty prowadzącego TF-CBT

    Część II. INTERWENCJE UKIERUNKOWANE NA TRAUMĘ

    Wprowadzenie do poszczególnych interwencji – modułów terapii ukierunkowanych na traumę

    Moduł 1. Psychoedukacja
    Moduł 2. Umiejętności wychowawcze
    Moduł 3. Relaksacja
    Moduł 4. Wyrażanie i regulacja emocji
    Moduł 5. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze I – trójkąt poznawczy
    Moduł 6. Narracja na temat traumy
    Moduł 7. Radzenie sobie i przetwarzanie poznawcze II – przetwarzanie traumatycznego doświadczenia
    Moduł 8. Ekspozycja na bodźce przypominające o traumatycznym zdarzeniu in vivo
    Moduł 9. Wspólne sesje dziecka i rodzica
    Moduł 10. Zwiększanie bezpieczeństwa w przyszłości i wspomaganie dalszego rozwoju

    Część III. MODUŁY UKIERUNKOWANE NA ŻAŁOBĘ

    Moduł 1. Psychoedukacja na temat żałoby
    Moduł 2. Przeżywanie żalu po stracie i przezwyciężanie ambiwalentnych uczuć do osoby zmarłej – „Czego mi brak, a za czym nie tęsknię”
    Moduł 3. Zachowanie pozytywnych wspomnień o osobie zmarłej
    Moduł 4. Przedefiniowanie relacji z osobą zmarłą i zaangażowanie się w aktualne relacje