PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DZIECI I MŁODZIEŻY
Przewodnik praktyka
- Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Autor: Kołakowski Artur, red.
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 88,90 zł brutto
- szt.
- 129,90 zł 105,00 zł
Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży.
Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii – może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości: Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię? Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak budować zaangażowanie w terapię?
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci – ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych.
Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
• stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
• opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji. Ta niezwykle potrzebna książka to kompendium wiedzy na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy krok po kroku prowadzą czytelnika przez najważniejsze problemy, z którymi spotykają się psychoterapeuci pracujący z młodymi ludźmi.
„W książce znajdziemy przystępnie podaną teorię z ogromną dawką praktyki – wskazówki, przykłady z praktyki klinicznej, propozycje ćwiczeń, trafne metafory. Jej zaletą jest także ukazanie możliwości, jakie daje otwartość na łączenie klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z modelami trzeciej fali terapii behawioralnych. Dopisuję ją do swojej listy książek, które są dla mnie szczególnie ważne – od razu na sam szczyt” – Paulina Jarecka, psycholog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, autorka bloga Dzieciecapsychologia.pl.
„Pierwsza na polskim rynku tak wszechstronna publikacja poświęcona terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy w przystępny i kompleksowy sposób omawiają zagadnienia związane z psychoterapią młodych pacjentów, uwzględniając między innymi kontekst szkolny i rodzinny. Przewodnik dostarcza niezbędnej wiedzy i narzędzi do leczenia najczęściej występujących zaburzeń, prowadząc czytelnika kolejno przez wszystkie etapy pracy terapeutycznej. Stanowi nieocenione źródło wiedzy dla początkujących psychoterapeutów” – Alicja Rawinis-Tomaszewska, psycholog.