DOŚWIADCZENIA W GRUPACH I INNE PRACE

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 59,00 zł 54,90 zł

    Tytuł oryginału: Experiences in Groups and other papers

    Przekład: Jacek Lekki

    Liczba stron: 189

    Oprawa miękka ze skrzydełkami

    ISBN: 978-83-62651-33-7

    Doświadczenia w grupach i inne prace ukazały się po raz pierwszy w roku 1959, choć wchodzące w skład tego zbioru artykuły powstały znacznie wcześniej. Napisany wspólnie z Johnem Rickmanem „Ogląd wstępny” opublikowano w roku 1943, siedem esejów składających się na środkową część zatytułowaną „Doświadczenia w grupach” ukazało się między rokiem 1948 a 1951, kończący zaś książkę artykuł „Ogląd końcowy” – w roku 1952. Ta książka – pierwsza pozycja w ogromnym dorobku Biona – częściowo powstała zanim rozpoczął on szkolenie psychoanalityczne. Być może dlatego jest tak mało teoretyczna, a tak bardzo kliniczna, co zmusza Czytelnika do samodzielnego poszukiwania i odkrywanie znaczenia tego, „co Autor miał na myśli”.

    „O Doświadczeniach w grupach można powiedzieć to samo, co Borges wyznał na temat swojego pierwszego tomu poezji Fevor de Buenos Aires (1923): «Mam wrażenie, że wszystko, co potem napisałem, było jedynie rozwinięciem zapoczątkowanych tam wątków i czuję jednocześnie, że przez całe życie pisałem na nowo tę jedną książkę»” (Ogden, 2009/2010, s. 103).

    […] Według Biona prawa rządzące funkcjonowaniem grup odnoszą się też do funkcjonowania indywidualnej psychiki, będącej swoistą grupą, na którą składają się elementy powstałe w wyniku relacji podmiotu z różnymi grupami. W tej wewnętrznej grupie toczy się dialog między lękiem przed myśleniem a dążeniami do refleksji nad doświadczeniem emocjonalnym. Grupa pracująca i grupa podstawowego założenia w umyśle każdego z nas to dwa współzależne style funkcjonowania psychicznego, a naszym losem jest stałe doświadczanie napięcia między nimi. Dojrzałe myślenie kształtuje się w odpowiedzi na pierwotne lęki związane z przynależnością do grup i tylko dzięki nim aparat myślenia się rozwija. Gdyby nie te pierwotne przeżycia, nie byłoby materiału do refleksji i rozwoju procesu myślenia.

    Wiesława Łodej-Sobańska
    (fragm. Wstępu do wydania polskiego)