DIALOG MOTYWUJĄCY
Jak pomóc ludziom w zmianie
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Autor: Miller William R., Rollnick Stephen
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
- szt.
- 89,99 zł 81,00 zł
Najważniejsze dzieło przystępnie prezentujące dialog motywujący (DM) – efektywną metodę wspomagania zmiany. Obecne wydanie przedstawia nowy model DM oparty na czterech procesach: angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania. Jego twórcy – William R. Miller i Stephen Rollnick – pokazują, jak procesy te wyglądają w praktyce, opisują liczne zastosowania oraz rzetelnie dowodzą ich skuteczności.
Książka rozpoczyna się od gruntownego omówienia ducha i metody DM. Kolejne rozdziały zawierają szczegółowe wskazówki dotyczące ustanowienia silnej relacji roboczej, określenia przedmiotu uwagi i kierunku, wywołania i wzmocnienia u klienta motywacji do zmiany oraz sformułowania konkretnego planu działania. Autorzy opisują podstawowe umiejętności komunikacyjne wykorzystywane w DM, a zamieszczone przez nich przykłady dobitnie ilustrują, co należy robić, a czego unikać w trakcie skutecznego wdrażania DM w rozmaitych kontekstach. Przedstawiają także sposoby rozwijania biegłości w DM, integrowania go z innymi metodami oraz oceniania wierności wdrożenia interwencji. Podręcznik wzbogacają rozszerzona bibliografia oraz słowniczek terminów.
Książka stanowi obowiązkową lekturę dla specjalistów reprezentujących różne dziedziny opieki zdrowotnej, m.in. terapeutów uzależnień, psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników socjalnych, terapeutów rodzinnych, doradców, pielęgniarek, lekarzy i edukatorów medycznych.
Spis treści
Nota o autorach 7
Przedmowa do trzeciego wydania 9
CZĘŚĆ I. CO TO JEST DIALOG MOTYWUJĄCY?
Rozdział 1. Rozmowy na temat zmiany 21
Rozdział 2. Duch dialogu motywującego 34
Rozdział 3. Metoda dialogu motywującego 49
CZĘŚĆ II. ANGAŻOWANIE – UGRUNTOWANIE W RELACJI
Rozdział 4. Zaangażowanie i wycofywanie się 67
Rozdział 5. Słuchanie – zrozumienie dylematu osoby 78
Rozdział 6. Podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem dialogu 96
Rozdział 7. Badanie wartości i celów 111
CZĘŚĆ III. UKIERUNKOWYWANIE – WYZNACZANIE CELÓW STRATEGICZNYCH
Rozdział 8. Dlaczego ukierunkowywać? 133
Rozdział 9. Znajdowanie horyzontu 144
Rozdział 10. Kiedy cele są różne 167
Rozdział 11. Wymiana informacji 181
CZĘŚĆ IV. WYWOŁYWANIE – PRZYGOTOWANIE DO ZMIANY
Rozdział 12. Ambiwalencja – język zmiany i język podtrzymania 213
Rozdział 13. Wywoływanie u osoby jej własnej motywacji 225
Rozdział 14. Reagowanie na język zmiany 245
Rozdział 15. Reagowanie na język podtrzymania i niezgodę 262
Rozdział 16. Wywoływanie nadziei i pewności siebie 282
Rozdział 17. Pomaganie z zachowaniem postawy neutralnej 306
Rozdział 18. Rozwijanie rozbieżności 321
CZĘŚĆ V. PLANOWANIE – POMOST NA DRODZE DO ZMIANY
Rozdział 19. Od wywoływania do planowania 339
Rozdział 20. Opracowanie planu zmiany 353
Rozdział 21. Wzmacnianie zobowiązania 376
Rozdział 22. Wspieranie zmiany 386
CZĘŚĆ VI. DIALOG MOTYWUJĄCY W CODZIENNEJ PRAKTYCE
Rozdział 23. Doświadczanie dialogu motywującego 399
Rozdział 24. Uczenie się dialogu motywującego 421
Rozdział 25. Stosowanie dialogu motywującego 437
Rozdział 26. Integrowanie dialogu motywującego 458
CZĘŚĆ VII. EMPIRYCZNA OCENA DIALOGU MOTYWUJĄCEGO
Rozdział 27. Dowody empiryczne oraz ewolucja dialogu motywującego 479
Rozdział 28. Ocena rozmów motywujących 503
Dodatek A. Słowniczek terminów związanych z dialogiem motywującym 523
Dodatek B. Bibliografia prac poświęconych dialogowi motywującemu 533
Christopher J. McLouth
Bibliografia 553
Indeks 591