TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH. UJEDNOLICONY PROTOKÓL LECZENIA.
Poradnik

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 69,90 zł 59,90 zł

    Oprawa : miękka ze skrzydełkami

    Format: 165 x 235 mm

    Liczba stron: 236

    Wydanie: I

    Rok wydania: 2021

    Osoby zmagające się z zaburzeniami emocjonalnymi odczuwają silne, niechciane, przytłaczające emocje, które uniemożliwiają im osiąganie ważnych celów życiowych i obniżają komfort życia. Negatywnie odbierają własne przeżycia, doświadczają dyskomfortu wywołanego przez powiązane z nimi doznania fizyczne, są dla siebie bardzo surowe. Intensywnie odczuwają lęk, smutek, złość czy poczucie winy. W celu uniknięcia trudnych przeżyć podejmują działania, które chwilowo poprawiają samopoczucie, lecz na dłuższą metę prowadzą do nasilenia przykrych odczuć. Często cierpią też na zaburzenia współistniejące.

     

    Program terapeutyczny opisany w niniejszej książce jest przeznaczony dla osób dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi, takimi jak zaburzenie paniczne, fobia społeczna, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie stresowe pourazowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz depresja. Pomaga lepiej zrozumieć odczuwane emocje i rozpoznać działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających doświadczeń emocjonalnych. Uczy, że emocje – nawet te trudne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej.



    Celem programu terapeutycznego jest nabycie umiejętności radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami, czemu służą:
    - lepsze zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych,
    - dopuszczanie do siebie emocji oraz ich akceptowanie,
    - podważanie automatycznych myśli i rozwijanie elastyczności poznawczej,
    - oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji,
    - eliminowanie zachowań emocjonalnych i zastępowanie ich bardziej przystosowawczymi.

     

    Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do powtarzania i utrwalania informacji uzyskanych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań wyznaczonych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla osób uczestniczących w terapii, wspierając ich działania między sesjami. Uwzględniono w nim także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom zaburzenia.

     

    Podręcznik terapeuty i towarzyszący mu niniejszy poradnik to klarowna i łatwa do przyswojenia wykładnia tego, jak krok po kroku prowadzić opartą na dowodach terapię poznawczo-behawioralną niezależnie od rodzaju zaburzeń emocjonalnych. Prezentowane transdiagnostyczne podejście integrujące różne nowe zjawiska, takie jak uważność, uwiarygadniają zarówno badania naukowe potwierdzające jego skuteczność, jak i osoba głównego autora – wybitnego klinicysty i naukowca, który przez ostatnich kilka dekad wywierał znaczący wpływ na rozwój psychoterapii i psychologii klinicznej, szczególnie w obszarze zaburzeń lękowych. Książka zdecydowanie warta lektury, a opisany protokół – zastosowania w praktyce.

    dr hab. n. med. Paweł Holas
    psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB,
    Wydział Psychologii UW

     

    Niniejszy poradnik to doskonałe narzędzie dla wszystkich osób zmagających się z depresją i lękiem. Zawiera przystępnie opisaną teorię, ćwiczenia pomagające uporać się ze spadkami nastroju i odczuwanym napięciem, a także zestaw najbardziej aktualnych informacji na temat funkcjonowania człowieka. Czerpie z tradycji terapii o udowodnionej naukowo skuteczności, a jego autorzy należą do najbardziej uznanych badaczy współczesnej psychoterapii.

    Agnieszka Wroczyńska
    certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, superwizorka PTTPB