SZTUKI PLASTYCZNE I LITERATURA. Dzieła, t. X
- Wydawca: Wydawnictwo KR Autor: Freud Sigmund
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
- szt.
- 63,00 zł 54,00 zł
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Format: 14.4x20.4cm
Ilość stron: 298
Rok wydania: 2009
ISBN: 978-83-89158-58-1
Dzieło Freuda zawsze odwoływało się do sztuk plastycznych i tekstów literackich - w niniejszym, X tomie Dzieł, publikujemy najważniejsze i najbardziej znane teksty poświęcone psychoanalitycznej refleksji o sztuce i literaturze. .
ZAWARTOŚĆ:
Obłęd i sen w Gradivie Wilhelma Jensena
Analiza roli fantazji w życiu miłosnym. Studium tego, jaką funkcję w procesie wyboru obiektu miłosnego pełnią ślady pozostawiane przez realne zdarzenia w życiu fantazmatycznym.
Leonarda da Vinci wspomnienia z dzieciństwa
Szczegółowe studium na temat dziecięcych badań seksualnych w rozwoju psychicznym jednostki
Psychopatyczne osoby na scenie
W szkicu tym Freud przedstawia chorobę psychiczną jako dramat rozgrywający się na scenie fantazmatycznej
Pisarz i fantazjowanie
W tekście tym pisarz jest porównywany do bawiącego się dziecka.
Motyw wyboru szkatułek
Freud analizuje Króla Leara Shakespeara, zajmuje się kwestią konieczności i wyboru, przedstawia, w jaki sposób rozwój psychiczny jednostki zdeterminowany jest próbą uwolnienia się od losu.
Mojżesz Michała Anioła
Freud próbuje za pomocą narzędzi psychoanalitycznych rozwikłać zagadkę posągu i związanych z nim różnorodnych interpretacji.
Przemijalność
Autor zajmuje się zagadnieniem żałoby, która sprawia, że w wyniku utracenia obiektu jednostka nie tylko pogrąża się w myślach o stracie ale też dowartościowuje utracony obiekt, sprawiając, iż staje się on wzniosłym przedmiotem libido.
Kilka typów charakterów z pracy psychoanalitycznej
Opis i próba przestawienia genezy niektórych zaskakujących cech charakteru.
Wspomnienie z dzieciństwa ze Zmyślenia i prawdy
Niewielki epizod z dzieciństwa Goethego Freud potraktował jako asumpt do rozważań na temat utraconego raju dzieciństwa
Dostojewski i ojcobójstwo
Freud zwaraca uwagę na z jednej strony widoczną u Dostojewskiego gwałtowną potrzebę miłości, z drugiej zaś na brutalne formy jej przedstawiania.
Nagroda Goethego
Mowa z okazji przyznania nagrody