METODA WCZESNEGO STARTU DLA DZIECKA Z AUTYZMEM (ESDM)

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 69,30 zł 62,90 zł


    rok wydania: 2014
    format: B5
    stron:416
    oprawa: miękka
    ISBN: 978-83-233-3783-6

    Najnowsze badania dowodzą, jak ważna jest pomoc rodziców w przypadku terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Niniejszy podręcznik, stworzony na podstawie przełomowego programu wczesnej interwencji, dostarcza praktycznych strategii, z których możesz korzystać każdego dnia. Niemal wszystkie małe dzieci – również te z ASD – mają niezwykłą zdolność uczenia się. Dr Sally Rogers, Geraldine Dawson i Laurie Vismara podpowiadają, jak wykorzystać codzienne czynności, na przykład jedzenie śniadania czy kąpiel, do kształcenia podstawowych umiejętności rozwojowych. Ucząc się zabawy, komunikowania się i koncentracji, dzieci mają przy okazji wiele radości i frajdy, rodzice zaś mogą z satysfakcją obserwować czynione przez nie postępy. Zadbaj o dobry wczesny start – dostarcz swojemu dziecku narzędzi potrzebnych do poznawania świata i cieszenia się nim.


    Dr Sally J. Rogers
    wykłada psychiatrię w MIND Institute przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis. Jest badaczką autyzmu znaną przede wszystkim ze swej pionierskiej pracy poświęconej wczesnej pomocy dla dzieci przedszkolnych; zajmuje się także zagadnieniami deficytów w zakresie naśladownictwa, interwencji rodzinnych i autyzmu dziecięcego. Wraz z Geraldine Dawson i koleżankami opracowała ESDM.

    Dr Geraldine Dawson jest zastępcą dyrektora ds. naukowych w organizacji Autism Speaks, a ponadto wykładowcą psychiatrii na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Chapel Hill. Była dyrektorem i założycielem renomowanego Ośrodka Autyzmu przy Uniwersytecie Waszyngtońskim (University of Washington Autism Center). Jest znanym na świecie specjalistą w dziedzinie autyzmu; zajmuje się przede wszystkim jego wczesną diagnostyką i interwencją, neuroobrazowaniem i badaniami genetycznymi. Dr Dawson z wielkim zaangażowaniem wspiera rodziny dzieci dotkniętych autyzmem.

    Dr Laurie A. Vismara, dyplomowana badaczka zachowań, specjalizuje się w badaniach klinicznych. Pracuje w MIND Institute przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis. W swojej pracy badawczej skupia się głównie na rozwijaniu innowacyjnych metod nauczania terapeutów i rodziców technik wczesnej interwencji.

    Spis treści

    Od autorek   7
    Podziękowania  9

    Wstęp  13

    CZĘŚĆ I. NA DOBRY POCZĄTEK

    Rozdział 1. Opracowywanie programu wczesnej interwencji dla twojego dziecka  21
    Rozdział 2. Troska o siebie i pozostałych członków rodziny  41
    Rozdział 3. W jaki sposób twoja praca z dzieckiem na wczesnym etapie rozwoju może mu pomóc w kontaktach z innymi
    osobami i przyspieszyć proces uczenia się  67

    CZĘŚĆ II. CODZIENNE STRATEGIE MAJĄCE POMÓC TWOJEMU DZIECKU ANGAŻOWAĆ SIĘ, KOMUNIKOWAĆ I UCZYĆ

    Rozdział 4. Wejdź w światło reflektorów. Zwracanie uwagi dziecka  83
    Rozdział 5. Wywołaj uśmiech!. Czerp radość z codziennych sensorycznych zabaw społecznych  116
    Rozdział 6. Bo do tanga trzeba dwojga. Buduj naprzemienne interakcje  141
    Rozdział 7. Mówiące ciała. Istota komunikacji niewerbalnej  173
    Rozdział 8. „Rób to, co ja!”. Pomóż twojemu dziecku uczyć się poprzez naśladowanie  206
    Rozdział 9. Kilka spraw technicznych. W jaki sposób uczą się dzieci  235
    Rozdział 10. Trójkąt wspólnej uwagi. Dzielenie zainteresowań z innymi osobami  270
    Rozdział 11. Czas na zabawę!  298
    Rozdział 12. Poudawajmy!  318
    Rozdział 13. Przejdźmy do mowy  350
    Rozdział 14. Podsumujmy  379

    Załącznik. Zabawki, materiały i książki dla autystycznego dziecka  391

    Źródła informacji  395

    Pomoc dla osób z autyzmem w Polsce  407

    Indeks  409