DIALOG MOTYWUJĄCY
Jak pomóc ludziom w zmianie

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 89,99 zł 81,00 zł
    Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
    Format: 15.5x23.0cm
    Ilość stron: 608
    Wydanie: 1
    Rok wydania: 2014
    ISBN: 978-83-233-3565-8

    Najważniejsze dzieło przystępnie prezentujące dialog motywujący (DM) – efektywną metodę wspomagania zmiany. Obecne wydanie przedstawia nowy model DM oparty na czterech procesach: angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania. Jego twórcy – William R. Miller i Stephen Rollnick – pokazują, jak procesy te wyglądają w praktyce, opisują liczne zastosowania oraz rzetelnie dowodzą ich skuteczności.

    Książka rozpoczyna się od gruntownego omówienia ducha i metody DM. Kolejne rozdziały zawierają szczegółowe wskazówki dotyczące ustanowienia silnej relacji roboczej, określenia przedmiotu uwagi i kierunku, wywołania i wzmocnienia u klienta motywacji do zmiany oraz sformułowania konkretnego planu działania. Autorzy opisują podstawowe umiejętności komunikacyjne wykorzystywane w DM, a zamieszczone przez nich przykłady dobitnie ilustrują, co należy robić, a czego unikać w trakcie skutecznego wdrażania DM w rozmaitych kontekstach. Przedstawiają także sposoby rozwijania biegłości w DM, integrowania go z innymi metodami oraz oceniania wierności wdrożenia interwencji. Podręcznik wzbogacają rozszerzona bibliografia oraz słowniczek terminów.
    Książka stanowi obowiązkową lekturę dla specjalistów reprezentujących różne dziedziny opieki zdrowotnej, m.in. terapeutów uzależnień, psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników socjalnych, terapeutów rodzinnych, doradców, pielęgniarek, lekarzy i edukatorów medycznych.


    Spis treści

    Nota o autorach  7
    Przedmowa do trzeciego wydania  9

    CZĘŚĆ I. CO TO JEST DIALOG MOTYWUJĄCY?
    Rozdział 1. Rozmowy na temat zmiany  21
    Rozdział 2. Duch dialogu motywującego  34
    Rozdział 3. Metoda dialogu motywującego  49

    CZĘŚĆ II. ANGAŻOWANIE – UGRUNTOWANIE W RELACJI
    Rozdział 4. Zaangażowanie i wycofywanie się  67
    Rozdział 5. Słuchanie – zrozumienie dylematu osoby  78
    Rozdział 6. Podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem dialogu  96
    Rozdział 7. Badanie wartości i celów  111

    CZĘŚĆ III. UKIERUNKOWYWANIE – WYZNACZANIE CELÓW STRATEGICZNYCH
    Rozdział 8. Dlaczego ukierunkowywać?  133
    Rozdział 9. Znajdowanie horyzontu  144
    Rozdział 10. Kiedy cele są różne  167
    Rozdział 11. Wymiana informacji  181

    CZĘŚĆ IV. WYWOŁYWANIE – PRZYGOTOWANIE DO ZMIANY
    Rozdział 12. Ambiwalencja – język zmiany i język podtrzymania  213
    Rozdział 13. Wywoływanie u osoby jej własnej motywacji  225
    Rozdział 14. Reagowanie na język zmiany  245
    Rozdział 15. Reagowanie na język podtrzymania i niezgodę  262
    Rozdział 16. Wywoływanie nadziei i pewności siebie  282
    Rozdział 17. Pomaganie z zachowaniem postawy neutralnej  306
    Rozdział 18. Rozwijanie rozbieżności  321

    CZĘŚĆ V. PLANOWANIE – POMOST NA DRODZE DO ZMIANY
    Rozdział 19. Od wywoływania do planowania  339
    Rozdział 20. Opracowanie planu zmiany  353
    Rozdział 21. Wzmacnianie zobowiązania  376
    Rozdział 22. Wspieranie zmiany  386

    CZĘŚĆ VI. DIALOG MOTYWUJĄCY W CODZIENNEJ PRAKTYCE
    Rozdział 23. Doświadczanie dialogu motywującego  399
    Rozdział 24. Uczenie się dialogu motywującego  421
    Rozdział 25. Stosowanie dialogu motywującego  437
    Rozdział 26. Integrowanie dialogu motywującego  458

    CZĘŚĆ VII. EMPIRYCZNA OCENA DIALOGU MOTYWUJĄCEGO
    Rozdział 27. Dowody empiryczne oraz ewolucja dialogu motywującego  479
    Rozdział 28. Ocena rozmów motywujących  503
    Dodatek A. Słowniczek terminów związanych z dialogiem motywującym  523
    Dodatek B. Bibliografia prac poświęconych dialogowi motywującemu  533
    Christopher J. McLouth

    Bibliografia  553
    Indeks  591