Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Autor: Grabski Bartosz
-
Dostępność:
wysyłamy w 3-4 dni
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 38,00 zł brutto
- szt.
- 41,00 zł 39,90 zł
Rok wydania: 2015
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron:162
ISBN: 978-83-233-3973-1
Książka znakomicie wpisuje się w to, co jest istotą naszej (psychiatry, psychoterapeuty, psychologa czy po prostu terapeuty) relacji z pacjentem, a więc w dialogowość, rozumianą jako wymienność ról – nadawca (terapeuta lub pacjent) staje się za chwilę odbiorcą (pacjent lub terapeuta). Ta wymienność ról dialogowych jest często zaniedbywana w kontakcie lekarz – jego pacjent i odtworzeniu tej cechy dialogu z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne w dużej mierze poświęcona jest książka Bartosza Grabskiego. Jest ona znakomitym przykładem tego, że podręcznik akademicki w dziedzinie zbliżającej się do nauk normatywnych (definicje, granice, wyjątki) może być fascynującą lekturą, o bardzo podmiotowym podejściu do badanych, a przede wszystkim w dużej mierze posługującą się językiem chorych, ich narracjami. Myślę, że książka ta powinna być lekturą nie tylko dla studentów, lecz również dla doświadczonych już klinicystów – dla mnie była taką lekturą.
Autor często wprost nawiązuje do myśli prof. Antoniego Kępińskiego i innych podobnie myślących klinicystów. Przedstawione wskazówki są spójne z wizją uprawiania psychiatrii promowaną od wielu lat przez ośrodek krakowski, która na pierwszym miejscu stawia bezwzględny szacunek dla osoby chorego oraz jego podmiotowość.
Bartosz Grabski, dr n. med., specjalista psychiatra, specjalista seksuolog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, adiunkt w Katedrze Psychiatrii UJ CM, lekarz praktyk. Systematycznie prowadzi zajęcia z psychiatrii i seksuologii dla polskich i zagranicznych studentów medycyny i psychologii.
Spis treści
Przedmowa 9
Wstęp 13
Budowanie relacji lekarz‒pacjent 17
Informacyjna wartość uczuć klinicysty 33
Postawy klinicysty podczas badania stanu psychicznego w zależności od dominującego obrazu klinicznego – podstawowe wskazówki 37
Uproszczony podział i lista objawów zaburzeń psychicznych do celów praktycznych, czyli co oceniamy podczas podstawowego badania stanu psychicznego 41
Zaburzenia emocji i ekspresji emocji 43
Zaburzenia napędu psychoruchowego (motywacji) 61
Zaburzenia myślenia 67
Podział zaburzeń myślenia 68
Podstawowe cechy urojeń 69
Urojenia a inne zaburzenia treści myślenia 69
Badanie stopnia usztywnienia i podatności na korektę sądów urojeniowych 70
Postępowanie diagnostyczne w przypadku urojeń, w których treść jest zgodna z prawdą 70
Podziały urojeń 72
Zaburzenia spostrzegania 111
Myśli i tendencje samobójcze 123
Zaburzenia orientacji, zaburzenia uwagi, zaburzenia pamięci 129
Podstawowe pytania dotyczące seksualności 139
Uwagi końcowe 143
Aneks 145
1. Uproszczony schemat badania stanu psychicznego 149
2. Szablony badania stanu psychicznego 149
3. Uproszczony schemat wywiadu 153
4. Wywiad obiektywny 154
Bibliografia 155
Indeks objawów 157
Wykaz tabel i diagramów 161
O Autorze 162