METODA WCZESNEGO STARTU DLA DZIECKA Z AUTYZMEM (ESDM)
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Autor: Rogers Sally J. , Dawson Geraldine , Vismara Laurie A.
-
Dostępność:
wysyłamy w 24 godz.
-
Historia ceny
- szt.
- 69,30 zł 62,90 zł
rok wydania: 2014
format: B5
stron:416
oprawa: miękka
ISBN: 978-83-233-3783-6
Najnowsze badania dowodzą, jak ważna jest pomoc rodziców w przypadku terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Niniejszy podręcznik, stworzony na podstawie przełomowego programu wczesnej interwencji, dostarcza praktycznych strategii, z których możesz korzystać każdego dnia. Niemal wszystkie małe dzieci – również te z ASD – mają niezwykłą zdolność uczenia się. Dr Sally Rogers, Geraldine Dawson i Laurie Vismara podpowiadają, jak wykorzystać codzienne czynności, na przykład jedzenie śniadania czy kąpiel, do kształcenia podstawowych umiejętności rozwojowych. Ucząc się zabawy, komunikowania się i koncentracji, dzieci mają przy okazji wiele radości i frajdy, rodzice zaś mogą z satysfakcją obserwować czynione przez nie postępy. Zadbaj o dobry wczesny start – dostarcz swojemu dziecku narzędzi potrzebnych do poznawania świata i cieszenia się nim.
Dr Sally J. Rogers wykłada psychiatrię w MIND Institute przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis. Jest badaczką autyzmu znaną przede wszystkim ze swej pionierskiej pracy poświęconej wczesnej pomocy dla dzieci przedszkolnych; zajmuje się także zagadnieniami deficytów w zakresie naśladownictwa, interwencji rodzinnych i autyzmu dziecięcego. Wraz z Geraldine Dawson i koleżankami opracowała ESDM.
Dr Geraldine Dawson jest zastępcą dyrektora ds. naukowych w organizacji Autism Speaks, a ponadto wykładowcą psychiatrii na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Chapel Hill. Była dyrektorem i założycielem renomowanego Ośrodka Autyzmu przy Uniwersytecie Waszyngtońskim (University of Washington Autism Center). Jest znanym na świecie specjalistą w dziedzinie autyzmu; zajmuje się przede wszystkim jego wczesną diagnostyką i interwencją, neuroobrazowaniem i badaniami genetycznymi. Dr Dawson z wielkim zaangażowaniem wspiera rodziny dzieci dotkniętych autyzmem.
Dr Laurie A. Vismara, dyplomowana badaczka zachowań, specjalizuje się w badaniach klinicznych. Pracuje w MIND Institute przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis. W swojej pracy badawczej skupia się głównie na rozwijaniu innowacyjnych metod nauczania terapeutów i rodziców technik wczesnej interwencji.
Spis treści
Od autorek 7
Podziękowania 9
Wstęp 13
CZĘŚĆ I. NA DOBRY POCZĄTEK
Rozdział 1. Opracowywanie programu wczesnej interwencji dla twojego dziecka 21
Rozdział 2. Troska o siebie i pozostałych członków rodziny 41
Rozdział 3. W jaki sposób twoja praca z dzieckiem na wczesnym etapie rozwoju może mu pomóc w kontaktach z innymi
osobami i przyspieszyć proces uczenia się 67
CZĘŚĆ II. CODZIENNE STRATEGIE MAJĄCE POMÓC TWOJEMU DZIECKU ANGAŻOWAĆ SIĘ, KOMUNIKOWAĆ I UCZYĆ
Rozdział 4. Wejdź w światło reflektorów. Zwracanie uwagi dziecka 83
Rozdział 5. Wywołaj uśmiech!. Czerp radość z codziennych sensorycznych zabaw społecznych 116
Rozdział 6. Bo do tanga trzeba dwojga. Buduj naprzemienne interakcje 141
Rozdział 7. Mówiące ciała. Istota komunikacji niewerbalnej 173
Rozdział 8. „Rób to, co ja!”. Pomóż twojemu dziecku uczyć się poprzez naśladowanie 206
Rozdział 9. Kilka spraw technicznych. W jaki sposób uczą się dzieci 235
Rozdział 10. Trójkąt wspólnej uwagi. Dzielenie zainteresowań z innymi osobami 270
Rozdział 11. Czas na zabawę! 298
Rozdział 12. Poudawajmy! 318
Rozdział 13. Przejdźmy do mowy 350
Rozdział 14. Podsumujmy 379
Załącznik. Zabawki, materiały i książki dla autystycznego dziecka 391
Źródła informacji 395
Pomoc dla osób z autyzmem w Polsce 407
Indeks 409