AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY?
Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Autor: Faherty Catherine
-
Dostępność:
wysyłamy w 3-4 dni
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed obniżką: 55,20 zł brutto
- szt.
- 59,99 zł 54,90 zł
rok: 2016
format: A4
stron:512
oprawa: miękka
ISBN: 978-83-233-4125-3
Catherine Faherty oferuje podejście poszerzające rozumienie autyzmu – zachęca osoby autystyczne do lepszego poznawania siebie samych. Jej podręcznik jest dla dzieci autystycznych skarbnicą wiedzy, która pozwala im uświadomić sobie własną naturę, zrozumieć ją i zwiększyć poczucie własnej wartości. Taka publikacja bardzo by pomogła mojej rodzinie i mnie, kiedy byłem dzieckiem.
Dave Spicer, zdiagnozowany w wieku 46 lat
Autorka podręcznika przedstawia typowe, codzienne sytuacje, z którymi mają do czynienia dzieci autystyczne i ich rodziny pozwalając je poznać i lepiej zrozumieć. Każdy rozdział dotyczy ważnego aspektu życia, na przykład komunikacji, talentów, twórczego wyrażania siebie, uczenia się czy zawierania przyjaźni. Ostatnia część każdego rozdziału została napisana z myślą o rodzicach, terapeutach oraz innych ważnych dorosłych w życiu dziecka. Znajdują się tam praktyczne sugestie i ciekawe pomysły, które można wykorzystać zarówno w domu, jak i w szkole.
Catherine Faherty pracowała przy międzynarodowym programie TEACCH w Asheville w Północnej Karolinie w charakterze konsultantki dla rodziców, terapeutki dla dzieci i dorosłych, a także konsultantki programów szkolnych. Jest trenerką nauczycieli i innych profesjonalistów.
Spis treści
Przedmowa 23
Wstęp 27
Struktura książki? 29
Podręcznik 29
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 30
Kto w rzeczywistości napisał ten podręcznik? 31
O czym trzeba pamiętać, kiedy posługujemy się pomysłami z tej książki 31
Rozdział 1. Wprowadzenie 33
Mogę mieć pytania 34
Lektura tej książki 36
To podręcznik 37
Pisanie w tej książce 38
Praktyka zaznaczania tego, co jest prawdą 39
Strona z ćwiczeniami 40
Przedstawianie się 41
Mocne strony i talenty 42
Autyzm to jedna z moich cech 43
Czym jest autyzm? 44
Dlaczego autyzm? 45
Czy urodziłem się z autyzmem? 46
Z myślą o starszych czytelnikach 47
Samowiedza 48
Autyzm i samowiedza 49
Neuroróżnorodność 50
Wyrażenia opisujące mnie i autyzm: „tożsamość przede wszystkim” ... 52
Więcej informacji o wyrażeniach opisujących mnie i autyzm: „osoba przede wszystkim” 54
Dobór słów nie ma dla mnie znaczenia 55
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 56
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 57
Zaznaczanie tego, co jest prawdą 57
Podręcznik wymaga twojej współpracy i pomocy 57
Co zrobić, jeśli młody czytelnik chce zaznaczyć wszystkie opcje albo nie zaznaczy żadnej? 58
Zachęć czytającego, by za pomocą kawałka papieru wskazywał istotny fragment, przysłaniając resztę tekstu, co pomoże mu się skupić 60
Wybierz strony do przeczytania 61
Jak to powiedzieć? 61
Język: „osoba przede wszystkim” i „tożsamość przede wszystkim” 62
Rozdział 2. Doświadczenie zmysłowe 63
Pięć zmysłów 64
Głośne lub niespodziewane dźwięki 65
„Ciche” dźwięki, których inni nie słyszą 66
Dotyk 67
Powonienie 68
Wzrok 69
Smak 70
Ból fizyczny 71
Manieryzmy ruchowe: jak to robię? 73
Manieryzmy ruchowe: dlaczego to robię? 74
Zrozumieć manieryzmy ruchowe 75
Z myślą o starszych czytelnikach 76
Tiki 77
Ból emocjonalny 78
Współczucie emocjonalne 79
Samookaleczanie 83
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 83
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 87
Strefa ciszy 87
Ograniczanie stymulacji wzroku 88
Kontrolowanie stymulacji słuchu 89
Kierowanie stymulacją dotyku 89
Zapachy 90
Stymulacja sfery oralnej i narządów artykulacyjnych 90
Jedzenie 91
Preferencje wizualne i rozpraszanie uwagi 92
Manieryzmy ruchowe 93
Ocena integracji sensorycznej 95
Ból fizyczny 95
Współczucie emocjonalne 96
Tiki 96
Samookaleczanie 96
Rozdział 3. Sposoby myślenia 99
Szczególne zainteresowania 100
Szczegóły 102
Sposoby uczenia się 103
Perfekcjonizm 104
Perfekcjonizm a robienie wszystkiego, na co cię stać 105
Rutyna i przyzwyczajenia 106
Zmiany 107
Planowanie może pomóc mi być elastycznym 109
Zmiany w ostatniej chwili 110
Z myślą o starszych czytelnikach 111
Skupianie się i niepodzielność uwagi 112
Uwaga i wielozadaniowość 114
Rozpraszanie uwagi 116
Organizacja 117
Co to znaczy „uczyć się na błędach”? 119
Plan siedmiu kroków: kiedy znajdę błąd 120
Niepewność 121
Dla rodziców i nauczycieli 123
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 123
Potrzeba odnoszenia sukcesów 124
Błędy 126
Ocena 126
Codzienna nieformalna ocena 127
Brak konsekwencji 127
Nauka oparta na bodźcach wizualnych 128
Plan 128
Sześć przykładów planów 140
Przykład planu 1 140
Przykład planu 2 141
Przykład planu 3 142
Przykład planu 4 143
Przykład planu 5 144
Przykład planu 6 145
Rozdział 4. Talent i twórcze wyrażanie siebie 147
Muzyka 148
Teatr 149
Rysowanie 150
Malowanie 151
Fotografowanie i kręcenie filmów 152
Pisanie 153
Komiksy 154
Majsterkowanie i robótki ręczne 155
Gotowanie 156
Projekty mechaniczne 157
Komputery, tablety i inne technologie 158
Wiele innych sposobów 159
Z myślą o starszych czytelnikach 160
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 161
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 161
Dlaczego uważasz, że kreatywne wyrażanie siebie jest ważne? 161
W jaki sposób rodzice mogą wpłynąć na rozwój talentu swojego dziecka? 163
Czy masz jakieś inne refleksje na temat osób z autyzmem i talentów? 163
Jakie jest twoje osobiste doświadczenie związane z rozwijaniem swojego talentu? 164
Rozdział 5. Ludzie 165
Ludzie 166
Członkowie mojej rodziny 168
Więcej informacji o członkach mojej rodziny 170
Nowi lub inni ludzie w domu 172
Drzewo genealogiczne mojej rodziny 173
Nowi lub inni ludzie w szkole 175
Inni ważni ludzie 176
Zwracanie uwagi na więcej niż jedną osobę 178
Bezpieczeństwo 180
Więcej o bezpieczeństwie 181
Przyjaciele 183
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 184
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 184
Wpisywanie nowych osób do planu 185
Posługiwanie się kalendarzem 185
Zapisywanie planu wydarzeń, gdy spodziewasz się gości 186
Goście, którzy zostają na noc 187
Rodzice poza domem 187
Rozumienie zmian zachodzących w rodzinie 188
Nauczyciel na zastępstwie 189
Zapisywanie historyjek społecznych 190
Historyjka społeczna: dni, kiedy mamy zastępstwo 192
Wyrabianie nawyku proszenia o pomoc 193
Rozdział 6. Rozumienie 195
Kontakt wzrokowy 196
Słowa: znaczenie dosłowne i przenośne 197
Więcej przykładów wyrażeń o znaczeniu przenośnym 198
Język ciała i mimika twarzy 199
Więcej informacji o języku ciała i mimice twarzy 200
Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających stan szczęścia 201
Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających smutek 202
Zrozumienie mojej mimiki twarzy 203
Trudności w rozumieniu ludzi 204
Lepiej rozumieć ludzi 205
Zrozumieć, o co im chodzi 206
Wyłączanie się 207
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 208
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 208
Ogromna przepaść między mówieniem a rozumieniem 209
Przyjrzyj się bliżej 209
Kontakt wzrokowy 210
Dobór słów 212
Tempo i pauzy 212
Bądź świadomy czynników rozpraszających uwagę 213
Kształtowanie czasu na słuchanie 213
Język ciała 214
Zapisz to 215
Wyłączanie się 217
Rozdział 7. Myśli 219
Czym są myśli? 220
Kto myśli? 221
Marzenia to myśli 222
Obawy to myśli 223
Wyobraźnia: świat fantazji 224
Myśli innych ludzi 225
Kto zna moje myśli? 226
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 227
Założenia 227
Komiksowe rozmówki 227
Rozdział 8. Komunikacja 229
Komunikacja za pomocą mowy jest naturalna dla wielu ludzi 230
Komunikacja nie zawsze przychodzi łatwo 231
Proces komunikacyjny 232
Ubieranie myśli w słowa 234
Jak rozpocząć zdanie 236
Pewność, że ktoś słucha 237
Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha 238
Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha 239
Z kim się komunikować? 240
Słuchanie i odpowiadanie na to, co ktoś mówi 241
Dlaczego rozmowa może wprawiać w zakłopotanie 242
Mówić dużo 244
Zadawać to samo pytanie 245
Milczeć 246
Style wypowiadania się 248
Zakończenie rozmowy 249
Mówienie do siebie 250
Proszenie o pomoc 251
Bycie szczerym i uprzejmym 252
Więcej o byciu szczerym i uprzejmym 253
Poczucie humoru 254
Więcej o poczuciu humoru 255
Dlaczego ludzie się śmieją, kiedy nie żartuję 256
Komunikacja poprzez sztukę 257
Z myślą o starszych czytelnikach 258
O co chodzi z tą całą komunikacją? 259
Nieporozumienie 260
Co powinienem robić, jeśli doszło do nieporozumienia? 261
Skąd mam wiedzieć, że mam coś do zakomunikowania? 262
Kategoria pierwsza: wyrażanie potrzeby zmiany (na lepsze) 263
Co może się zdarzyć, gdy poproszę o pomoc? 265
Kategoria druga: pozytywne doświadczenia i wyrażanie wdzięczności 266
Kategoria trzecia: dzielenie się pomysłami, myślami i uczuciami 267
Komunikacja: istnieją możliwości wyboru! 269
Odkryj ulubiony sposób na rozmowę 271
Komunikuj się szczerze i życzliwie 272
Upominanie się o swoje prawa 274
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 275
Koncepty wprowadzone w tym rozdziale 275
Język i komunikacja to dwie różne sprawy 275
Mowa nie świadczy o tym, że dziecko jest komunikatywne 276
Znaczące różnice pojawiają się już we wczesnych latach 277
Dokonaj oceny rozwoju mowy i języka 278
Korzystaj z tej książki 279
Eksperyment z pisaniem odręcznym lub na komputerze 279
Dostarczaj wskazówek wizualnych 280
Proszenie o pomoc, przy mojej błękitnej bufiastej kurtce 282
Wypróbuj to! 283
Ułatw rozmowę 283
Korzystaj z formuł komunikacyjnych 287
Strony stworzone „z myślą o starszych czytelnikach” 288
Rozdział 9. Szkoła 289
Różne rodzaje szkół 290
Świadomość tego, co się dzisiaj stanie 291
Miejsce do pracy 292
Moje własne biuro 293
Więcej informacji o moim własnym biurze 294
Dlaczego może być trudno pracować samodzielnie 295
Bycie samodzielnym i zorganizowanym w systemie pracy 296
Wskazówki pisemne 297
Świadomość tego, co jest najważniejsze 298
Pisanie odręczne 299
Wykorzystywanie moich szczególnych zainteresowań 300
Technologia 301
Prace szkolne 302
Czas wolny 303
Wiedzieć więcej o czasie wolnym 305
Zasady 306
Więcej o zasadach 307
Praca domowa 308
Dobre oceny 309
Więcej informacji o dobrych ocenach 310
Strefa ciszy 311
Uczenie innych dzieci o mnie 312
Co myślę o szkole 313
Z myślą o starszych czytelnikach 314
IN (indywidualne nauczanie) 315
IN: co i kto? 316
Moja lista na spotkanie na temat IN 317
Informacje, jakich potrzebuje zespół do spraw IN 318
Formularz komunikacyjny IN 319
Więcej informacji na temat zespołu do spraw IN 322
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 323
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 323
Środowisko edukacyjne 324
Pamiętaj o planie! 325
Problemy w nabywaniu umiejętności samodzielnej pracy 326
Osobisty asystent 327
Tworzenie biura 328
Jak mam stosować tryb pracy, by nauczyć dziecko pracować samodzielnie? 329
Zapewnianie wskazówek pisemnych 331
Pisemne wskazówki można też stosować w domu 332
Organizowanie miejsca pracy, przyborów i materiałów 333
Modyfikowanie arkuszy 334
Zadania z wykorzystaniem papierowych teczek 336
Satysfakcja i motywacja ucznia 337
Włączanie szczególnych zainteresowań 338
Konspekty, rysunki, modele, notatki i mapy 340
O tworzeniu mapy umysłu 341
Jak stworzyć mapę umysłu 343
Dziewięć sposobów adaptowania lekcji 343
Instrukcje grupowe 346
Komputer: środki bezpieczeństwa 348
Praca domowa 350
Jakie są najważniejsze umiejętności, których powinienem nauczyć dziecko? 351
Strefa ciszy 354
Dlaczego on taki jest? 355
Programy, które uczą rówieśników o różnicach 356
Rozmawianie o autyzmie i twoim dziecku 359
Autentyczne uczestnictwo w IN 360
Rozdział 10. Przyjaciele 361
Kim jest przyjaciel? 362
Zabawa 363
Zabawa na niby 364
Zabawa na świeżym powietrzu 365
Bieganie i inne umiejętności motoryczne 366
Wygrywanie i przegrywanie 367
Bycie dobrym graczem 368
Drużyny 369
Przyjaciel przychodzi do mnie do domu 370
Dogadywanie się z przyjacielem 371
Bycie przyjacielskim 372
Zastanawiam się, dlaczego 373
Czy przyjaciele powinni wiedzieć o autyzmie? 374
Szukanie autystycznych przyjaciół 375
Przyjaciel-zwierzątko 376
Mieć mentora 377
Przyjaciele i internet 378
Z myślą o starszych czytelnikach 379
Przyjaciele, których znamy osobiście 380
Znajomi 382
Kim jest znajomy z sieci? 384
Czy znajomi z internetu nie są niebezpieczni 386
Odpowiedzialność podczas czatowania 388
Sześć zasad dotyczących znajomych z sieci 390
Dlaczego nawiązywanie kontaktów w sieci może być łatwiejsze 392
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 393
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 393
Zacznij od szacunku 394
Ocena 395
Zbadaj, co jest fajne z perspektywy twojego dziecka 395
Ocena 1: Co jest fajne? 396
Oceń poziom komfortu społecznego 396
Ocena 2: Poziom komfortu społecznego 399
Zapewnij niezbędną strukturę 400
Ocena 3: Struktura 401
Wzór na udane doświadczenie społeczne 402
Pomocnicy z grupy rówieśniczej i inne formy współpracy 403
Indywidualizacja wydarzenia towarzyskiego: duże przyjęcie nie zawsze jest przyjemne! 404
Historyjki społeczne 405
Wszyscy jesteśmy w tym razem 406
Prawdziwi przyjaciele 407
Grupy społeczne 407
Ostatnie słowo o rozwoju społecznym 412
Przyjaciele-zwierzęta 412
Bezpieczeństwo w Internecie: apel 413
Rozdział 11. Mieć zły humor 415
Odczuwanie emocji 416
Nazywanie emocji 417
Odczuwanie niepokoju 418
Co się dzieje, kiedy odczuwam niepokój 419
Robić na przekór 420
Robienie sobie krzywdy 421
Robienie krzywdy innym 422
Odczytywanie emocji innych ludzi 423
Emocjometr dla mojego rodzica 424
Emocjometr dla mnie 425
Doradztwo 426
Czuć się lepiej 427
Z myślą o starszych czytelnikach 428
Wyrażanie emocji 429
Co to znaczy, gdy ktoś mówi, że 430
Te wyrażenia mogą wejść w nawyk 431
Co naprawdę mogą oznaczać nawykowe wyrażenia 432
Depresja 433
Dlaczego powinienem powiedzieć komuś, że mam depresję? 434
Co robić 435
Wybierz jeden albo kilka sposobów komunikowania się z tej listy 436
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 437
Koncepty wprowadzone w tym rozdziale 437
Zapobieganie 438
Samoakceptacja 439
Podczas ataku 439
Po ataku 441
Uważaj przy wychodzeniu z pociągu 442
Korzystanie z emocjometru 447
Ponowna ocena 448
Ogranicz stymulację zmysłową 448
Częste przerwy 449
Strefa ciszy 450
Doradztwo 450
Środki farmakologiczne 451
Specjalna wzmianka o dorastaniu 451
Depresja i lęk 452
Rozdział 12. Szczęście – poczucie dobrostanu 455
Czym jest szczęście? 456
Ćwiczenie mięśnia sercowego 457
Rozciąganie 458
Relaks 459
Sen 460
Zdrowa dieta 461
Bycie uprzejmym 462
Czym jest szacunek? 463
Wszyscy są jednakowi 464
Czy na świecie istnieją inne osoby autystyczne? 465
Jak wiele osób z autyzmem mieszka w moim województwie lub kraju? 466
Dopasowanie się lub bycie tym niepowtarzalnym sobą 467
Wdzięczność 468
Mówienie o tym, jak się czuję 469
Jak się dzisiaj czuję (przykład codziennego formularza komunikacyjnego do wykorzystania w szkole) 470
Więcej o szczęściu 471
Z myślą o starszych czytelnikach 472
Słowa wyrażające szczęście 473
Więcej o relaksie 474
Więcej o ćwiczeniach 475
Dlaczego ćwiczenia fizyczne tak pomagają? 475
Stwórz plan aktywności fizycznej 476
Akceptacja 477
Przebaczenie 478
Wdzięczność 479
Po co odczuwać i wyrażać wdzięczność? 480
Odwaga 481
Życzliwość 482
Związki 483
Więcej o związkach 485
Miłość 486
Wiara 487
Żyj tylko jednym dniem 488
Więcej o życiu tylko jednym dniem 489
„Wzloty i upadki” 490
Pozytywne nastawienie 491
Wypracowanie pozytywnego nastawienia 492
Żyj pełnią życia 493
Sprawiać, by świat był lepszym miejscem 494
Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów 495
Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale 495
Ćwiczenia 495
Relaks 496
Dieta 497
Sen 498
Badania na temat szczęścia 499