TERAPIA ZABAWĄ

  • Dodaj recenzję:
    • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
    • Autor: Landreth Garry L.
    • Dostępność: wysyłamy w 3-4 dni
    • szt.
    • 76,65 zł 70,50 zł
    Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
    Format: 15.5x23.0cm
    Liczba stron: 400
    Wydanie: 1
    Rok wydania: 2016
    ISBN: 978-83-233-4157-4

    Najnowsze badania wykazują skuteczność terapii zabawą w pracy z dziećmi z trudnymi zachowaniami, z zaburzeniami rozwojowymi, z niepełnosprawnościami, a także znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej.
    Garry L. Landreth nie tylko omawia rozwój terapii zabawą i przedstawia podstawowe badania poświęcone tej formie pracy z najmłodszymi, ale także szczegółowo i w przystępny sposób uczy, jak budować relacje z dzieckiem, tak aby mogło ono w pełni wyrażać i odkrywać swoje Ja poprzez zabawę w celu optymalnego wzrostu i rozwoju.

    W książce omówiono m. in. znaczenie zabawy w życiu dzieci, funkcje zabawy w procesie terapeutycznym, założenia zorientowanej na dziecko terapii zabawą, zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi, rolę terapeuty i rodziców w terapii zabawą. Terapeuci znajdą tutaj także szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji pokoju zabaw oraz zalecanych zabawek i materiałów, sugestie, jak odnosić się do rodziców i jak wyjaśniać terapię zabawą oraz sugestie dotyczące reagowania na typowe problemy pojawiające się w pokoju zabaw.

    „Proces nawiązywania relacji z dzieckiem, które doświadcza możliwości bycia sobą, jest nie do opisania i można go poznać tylko w chwilach, kiedy rzeczywiście jesteśmy razem. Moim zamiarem było otworzyć drzwi do tego, jak dziecko przeżywa, eksploruje, poznaje i tworzy świat pełnego zachwytu, ekscytacji, radości, smutku oraz jaskrawych barw życia”.
    – Garry L. Landreth, fragment z Przedmowy

    „Terapia zabawą” to klasyka, a jednak tchnie nowością. Ta książka przypomina o tym, co najważniejsze - o szacunku , zrozumieniu, akceptacji. W świecie pełnym (stresujących) pytań „co powinno” dziecko i „jak to zrobić?”, pomaga nam zatrzymać się i zapytać samo dziecko: „kim jesteś?”. Lektura daje do myślenia. Dodatkowo przedstawia terapię zabawą w sposób uporządkowany i łatwy do wykorzystania we własnej praktyce. Polecam!
    dr Diana Senator

    Garry L. Landreth, Ed.D., LPC, RPT-S, jest profesorem Wydziału Poradnictwa, Rozwoju i Szkolnictwa wyższego na Uniwersytecie Północnego Teksasu. Jest założycielem Centrum Terapii Zabawą, największego ośrodka szkoleniowego w zakresie terapii zabawą na świecie i zdecydowanego lidera w badaniach nad procesem i skutecznością zorientowanej na dziecko terapii zabawą oraz terapii relacji dziecko-rodzic (CPRT). Opublikował ponad 150 artykułów, książek i filmów instruktażowych, a ponadto często uczestniczy jako prelegent w międzynarodowych konferencjach poświęconych terapii zabawą.

    Spis treści

    Przedmowa        
    Podziękowania        

    1.     Oto ja, Garry Landreth        
    Zasady nawiązywania relacji z dziećmi        
    Bibliografia        

    2.     Znaczenie zabawy        
    Funkcje zabawy        
    Dzieci komunikują się za pomocą zabawy        
    Zabawa w procesie terapeutycznym        
    Zabawa symboliczna        
    Stadia w procesie terapii zabawą        
    Zabawa dzieci przystosowanych i nieprzystosowanych        
    Bibliografia        

    3.     Historia i rozwój terapii zabawą        
    Terapia zabawą w psychoanalizie        
    Uwalniająca terapia zabawą        
    Relacyjna terapia zabawą        
    Niedyrektywna/zorientowana na dziecko terapia zabawą        
    Terapia zabawą w szkołach podstawowych        
    Towarzystwo Terapii Zabawą        
    Szkolenie uniwersyteckie        
    Centrum Terapii Zabawą        
    Terapia rodzicielska        
    Trendy w terapii zabawą        
    Bibliografia        

    4.     Spojrzenie na dzieci
    Zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi        
    Dzieci są odporne na przeciwności losu        
    Niektóre dzieci są jak popcorn, a niektóre jak melasa        
    Bibliografia        

    5.     Zorientowana na dziecko terapia zabawą        
    Teoria osobowości        
    Zorientowane na dziecko ujęcie osobowości i zachowania        
    Podstawowe pojęcia zorientowanej na dziecko terapii zabawą        
    Przystosowanie i nieprzystosowanie        
    Terapeutyczne warunki rozwoju        
    Relacja terapeutyczna        
    Cele zorientowanej na dziecko terapii zabawą        
    Czego dzieci się uczą w terapii zabawą        
    Wielokulturowe podejście zorientowanej na dziecko terapii  zabawą        
    Bibliografia        

    6.     Terapeuta        
    Tworzenie różnic        
    Bycie z        
    Cechy osobowości        
    Samoświadomość terapeuty        
    Samoakceptacja terapeuty        
    Rola terapeuty        
    Ryan – umierające dziecko w terapii zabawą        
    Praktyka pod superwizją ułatwia wgląd w siebie        
    Zalecany program szkoleniowy        
    Bibliografia        

    7.     Rodzice jako partnerzy w terapii zabawą        
    Informacje środowiskowe        
    Czy rodzice również muszą uczestniczyć w terapii?        
    Rodzice jako partnerzy w procesie terapii zabawą        
    Zapoznanie rodziców z terapią zabawą        
    Przygotowanie rodziców do separacji z dzieckiem        
    Wywiad z rodzicem        
    Etyczne i prawne aspekty terapii zabawą        
    Skierowanie psychiatryczne        
    Bibliografia        

    8.     Pokój zabaw i materiały        
    Umiejscowienie pokoju zabaw        
    Cechy pokoju zabaw        
    Inne miejsca do prowadzenia terapii zabawą        
    Uzasadnienie wyboru zabawek i materiałów        
    Kategorie zabawek        
    Przenośny pokój zabaw        
    Zalecane zabawki i materiały do pokoju zabaw        
    Dodatkowe uwagi        
    Sugerowane nazwy programu terapii zabawą w szkołach        
    Bibliografia        

    9.     Początek relacji – czas tylko dla dziecka
    Cele relacji
    Nawiązanie kontaktu z dzieckiem
    Wstępne spotkanie w poczekalni
    Rozwijanie relacji w pokoju zabaw
    Reagowanie na oporne, lękliwe dziecko
    Relacja terapeutyczna w oczach dziecka
    Zadawanie pytań przez dzieci
    Wyjaśnienie lustra obserwacyjnego i nagrywania
    Robienie notatek podczas sesji
    Przygotowanie do zakończenia sesji
    Reakcje terapeutów na pierwsze sesje terapii zabawą
    Podstawowe wymiary relacji
    Bibliografia

    10.    Cechy charakterystyczne reakcji wspomagających
    Wrażliwe rozumienie – bycie z
    Troskliwa akceptacja
    Wyróżniające cechy reakcji terapeutycznych
    Reakcje wspomagające
    Typowe niewspomagające reakcje
    Paul – lękliwe dziecko z tendencją do acting out w terapii zabawą

    11.    Wyznaczanie granic w terapii
    Podstawowe wytyczne dotyczące wyznaczania granic
    Kiedy przedstawiać granice
    Uzasadnienie granic w terapii
    Procedury wyznaczania granic w terapii
    Etapy procedury wyznaczania granic w terapii
    Kiedy granice są przekraczane
    Brak pewności w wyznaczaniu granicy
    Granice sytuacyjne
    Reakcje początkujących terapeutów na wyznaczanie granic
    Bibliografia

    12.    Typowe problemy w terapii zabawą i co zrobić, jeśli...

    Co zrobić, jeśli dziecko milczy
    Co zrobić, jeśli dziecko chce wnieść do pokoju zabaw zabawki lub jedzenie
    Co zrobić, jeśli dziecko jest nadmiernie zależne
    Co zrobić, jeśli dziecko uporczywie zabiega o pochwały
    Co zrobić, jeśli dziecko uważa, że dziwnie mówimy
    Co zrobić, gdy dziecko chce, aby terapeuta pobawił się z nim w zgadywanie
    Co zrobić, gdy dziecko prosi o okazanie czułości
    Co zrobić, gdy dziecko chce się przytulić lub usiąść na kolanach terapeuty
    Co zrobić, jeśli dziecko próbuje ukraść zabawkę
    Co zrobić, jeśli dziecko nie chce wyjść z pokoju zabaw
    Co zrobić, gdy terapeuta niespodziewanie nie może dotrzymać terminu spotkania

    13.    Ważne zagadnienia w terapii zabawą        

    Zachowanie poufności
    Uczestniczenie w zabawie dziecka
    Przyjmowanie prezentów od dzieci w terapii zabawą
    Wręczanie dziecku nagrody na koniec sesji lub pamiątki na zakończenie terapii
    Proszenie dziecka o posprzątanie
    Informowanie dzieci o powodach ich uczestnictwa w terapii zabawą
    Przyprowadzanie kolegi do pokoju zabaw
    Zapraszanie rodziców lub rodzeństwa do pokoju zabaw
    Bibliografia

    14.    Dzieci w terapii zabawą        

    Nancy – od łysiny do loków
    Cindy – dziecko z tendencją do manipulowania
    Amy – dziecko z wybiórczym mutyzmem
    Podsumowanie
    Bibliografia

    15.    Ustalenie procesu terapeutycznego i zakończenia        
    Ustalenie zmiany w ramach sesji
    Wymiary zmiany
    Znaczenie zakończenia
    Punkty odniesienia dla ustalenia zakończenia
    Procedury kończenia relacji
    Reakcje dzieci na ostatnią sesję
    Przedwczesne zakończenie
    Bibliografia

    16.    Intensywna i krótkoterminowa terapia zabawą        
    Intensywna terapia zabawą        
    Badania nad intensywną terapią zabawą        
    Krótkoterminowa terapia zabawą        
    Badania nad krótkoterminową terapią zabawą        
    Krótkoterminowa Terapia relacji rodzic–dziecko (CPRT)        
    Podsumowanie        
    Bibliografia        

    17.    Badania dotyczące terapii zabawą
    Badania metaanalityczne
    Międzykulturowe badania nad zorientowaną na dziecko terapią zabawą
    Przegląd eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych badań nad CCPT        

    Końcowe podsumowanie
    Bibliografia
    Indeks