WPROWADZENIE DO PSYCHOTERAPII GRUPOWO-ANALITYCZNEJ
Badania nad integracją społeczną osób i grup

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 49,00 zł 44,90 zł

    Stron: 206
    Oprawa miękka

    ISBN: 978–83–62651–34-4

     

    Spis treści

    Słowo wstępne

    Wstęp

    Podziękowania

    CZĘŚĆ I OGÓLNE WPROWADZENIE

    Jednostka traktowana jako całość w sytuacji całościowej

    Badania nad grupą

    Sytuacja psychoanalityczna

    Sytuacja grupowo-analityczna

    CZĘŚĆ II KONTEKST Terapeuta i pacjent

    Formy grup

    Praca grupowa w różnych fazach

    CZĘŚĆ III SYTUACJA GRUPOWO-ANALITYCZNA

    Przygotowania

    Czynniki związane z czasem

    Wkład prowadzącego

    Trzy podstawowe zasady

    Sytuacja grupowo-analityczna w działaniu

    Grupa zamknięta

    Grupy zajęciowe

    Oddziaływanie na szpital

    Ilustracje z pracy grupowo-analitycznej

    Umiejscowienie zaburzenia

    CZĘŚĆ IV PROWADZĄCY

    Wkład prowadzącego

    Kwalifikacje prowadzącego

    Szkolenie

    CZĘŚĆ V BADANIA

    Analiza grupowa i jej relacje z innymi podejściami

    Pewne formy oddziaływania grupowego – wskazania, dobór, dynamika i terapia

     

    „Nawet dzisiaj czytanie pierwszej części to zapierające dech przeżycie. Na pierwszych trzydziestu stronach Foulkes wykłada na stół wszystkie swoje grupowo-analityczne karty. Pisząc jak ktoś, kto ma tak dużo do powiedzenia, że nie ma czasu, aby zdjąć płaszcz, daje zwięzły, dobrze udokumentowany przegląd swoich podstawowych teoretycznych założeń i klinicznych zasad”. Tak pisał Dieter Nitzgen w sześćdziesiątą rocznicę ukazania się Wprowadzenia do psychoterapii grupowo-analitycznej. Badania nad integracją społeczną osób i grup.


    Rzeczywiście, wydane w 1948 roku Wprowadzenie, czyli pierwszy podręcznik psychoterapii grupowo-analitycznej, nie straciło nic na aktualności. Foulkes rekapituluje swoje – kilkuletnie wtedy – doświadczenia z pracy z grupami i w grupach oraz rezultaty badań nad terapeutycznym ich wykorzystaniem. Prezentuje, co wie i czego jeszcze nie wie, zastanawia się i skłania do myślenia Czytelnika, który odnosi wrażenie, że towarzyszy mu w tworzeniu teorii. Przedstawia zapisy sesji grup terapeutycznych toczących się w rożnych kontekstach, które same „mówią” o tym, czym jest podejście grupowo-analityczne.
    Do polskiego wydania dodano wykład niemieckiego analityka grupowego, Dietera Nitzgena, wygłoszony w sześćdziesiątą rocznicę wydania książki Foulkesa. Nitzgen zapoznaje Czytelników z „duchem czasu”, w którym powstawała ta praca. Ukazuje atmosferę, w jakiej tworzyły się zręby grupowej psychoterapii, ówczesnych fascynacji, odkryć, sporów, konfliktów, a także słynnego eksperymentu w szpitalu wojskowym w Nothfield, w który zaangażowani byli W. R. Bion i S. H. Foulkes. Nitzgen wskazuje na inspiracje, identyfikacje i twórcze przekształcenia myśli innych współczesnych Foulkesowi teoretyków.


    Lektura tego wykładu pozwala czytać Wprowadzenie jak „powieść pełną powieści”: odnajdować w niej wątki związane z tworzeniem teorii, historyczne, osobiste. Dzięki temu udziałem Czytelnika staje się prawdziwe „doświadczenie grupowo-analityczne”, ukazujące osobę autora, jego dzieło i jego grupę na tle określonego czasu historycznego jako „całość w sytuacji całościowej”. Dokładnie tak jak S. H. Foulkes proponował, aby patrzeć na osobę ludzką.

    Joanna Skowrońska