AUTYZM... CO TO DLA MNIE ZNACZY?
Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu

  • Dodaj recenzję:
    • szt.
    • 59,99 zł 54,90 zł


    rok: 2016
    format: A4
    stron:512
    oprawa: miękka

    ISBN: 978-83-233-4125-3

    Catherine Faherty oferuje podejście poszerzające rozumienie autyzmu – zachęca osoby autystyczne do lepszego poznawania siebie samych. Jej podręcznik jest dla dzieci autystycznych skarbnicą wiedzy, która pozwala im uświadomić sobie własną naturę, zrozumieć ją i zwiększyć poczucie własnej wartości. Taka publikacja bardzo by pomogła mojej rodzinie i mnie, kiedy byłem dzieckiem.
    Dave Spicer, zdiagnozowany w wieku 46 lat

    Autorka podręcznika przedstawia typowe, codzienne sytuacje, z którymi mają do czynienia dzieci autystyczne  i ich rodziny pozwalając je poznać i lepiej zrozumieć.  Każdy rozdział dotyczy ważnego aspektu życia, na przykład komunikacji, talentów, twórczego wyrażania siebie, uczenia się czy zawierania przyjaźni. Ostatnia część każdego rozdziału została napisana z myślą o rodzicach, terapeutach oraz innych ważnych dorosłych w życiu dziecka. Znajdują się tam praktyczne sugestie i ciekawe pomysły, które można wykorzystać zarówno w domu, jak i w szkole.

    Catherine Faherty pracowała przy międzynarodowym programie TEACCH w Asheville w Północnej Karolinie w charakterze konsultantki dla rodziców, terapeutki dla dzieci i dorosłych, a także konsultantki programów szkolnych. Jest trenerką nauczycieli i innych profesjonalistów.

    Spis treści

    Przedmowa  23

    Wstęp  27

    Struktura książki?  29
    Podręcznik  29
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  30
    Kto w rzeczywistości napisał ten podręcznik?  31
    O czym trzeba pamiętać, kiedy posługujemy się pomysłami z tej książki  31

    Rozdział 1. Wprowadzenie  33

    Mogę mieć pytania  34
    Lektura tej książki  36
    To podręcznik  37
    Pisanie w tej książce  38
    Praktyka zaznaczania tego, co jest prawdą  39
    Strona z ćwiczeniami  40
    Przedstawianie się  41
    Mocne strony i talenty  42
    Autyzm to jedna z moich cech  43
    Czym jest autyzm?  44
    Dlaczego autyzm?  45
    Czy urodziłem się z autyzmem?  46
    Z myślą o starszych czytelnikach  47
    Samowiedza  48
    Autyzm i samowiedza  49
    Neuroróżnorodność  50
    Wyrażenia opisujące mnie i autyzm: „tożsamość przede wszystkim” ... 52
    Więcej informacji o wyrażeniach opisujących mnie i autyzm: „osoba przede wszystkim”  54
    Dobór słów nie ma dla mnie znaczenia  55
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  56
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  57
    Zaznaczanie tego, co jest prawdą  57
    Podręcznik wymaga twojej współpracy i pomocy  57
    Co zrobić, jeśli młody czytelnik chce zaznaczyć wszystkie opcje albo nie zaznaczy żadnej?  58
    Zachęć czytającego, by za pomocą kawałka papieru wskazywał istotny fragment, przysłaniając resztę tekstu, co pomoże mu się skupić  60
    Wybierz strony do przeczytania  61
    Jak to powiedzieć?  61
    Język: „osoba przede wszystkim” i „tożsamość przede wszystkim”  62

    Rozdział 2. Doświadczenie zmysłowe  63

    Pięć zmysłów  64
    Głośne lub niespodziewane dźwięki  65
    „Ciche” dźwięki, których inni nie słyszą  66
    Dotyk  67
    Powonienie  68
    Wzrok  69
    Smak  70
    Ból fizyczny  71
    Manieryzmy ruchowe: jak to robię?  73
    Manieryzmy ruchowe: dlaczego to robię?  74
    Zrozumieć manieryzmy ruchowe  75
    Z myślą o starszych czytelnikach  76
    Tiki  77
    Ból emocjonalny  78
    Współczucie emocjonalne  79
    Samookaleczanie  83
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  83
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  87
    Strefa ciszy  87
    Ograniczanie stymulacji wzroku  88
    Kontrolowanie stymulacji słuchu  89
    Kierowanie stymulacją dotyku  89
    Zapachy  90
    Stymulacja sfery oralnej i narządów artykulacyjnych  90
    Jedzenie  91
    Preferencje wizualne i rozpraszanie uwagi  92
    Manieryzmy ruchowe  93
    Ocena integracji sensorycznej  95
    Ból fizyczny  95
    Współczucie emocjonalne  96
    Tiki  96
    Samookaleczanie  96

    Rozdział 3. Sposoby myślenia  99

    Szczególne zainteresowania  100
    Szczegóły  102
    Sposoby uczenia się  103
    Perfekcjonizm  104
    Perfekcjonizm a robienie wszystkiego, na co cię stać  105
    Rutyna i przyzwyczajenia  106
    Zmiany  107
    Planowanie może pomóc mi być elastycznym  109
    Zmiany w ostatniej chwili  110
    Z myślą o starszych czytelnikach  111
    Skupianie się i niepodzielność uwagi  112
    Uwaga i wielozadaniowość  114
    Rozpraszanie uwagi  116
    Organizacja  117
    Co to znaczy „uczyć się na błędach”?   119
    Plan siedmiu kroków: kiedy znajdę błąd  120
    Niepewność  121
    Dla rodziców i nauczycieli  123
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  123
    Potrzeba odnoszenia sukcesów  124
    Błędy  126
    Ocena  126
    Codzienna nieformalna ocena  127
    Brak konsekwencji  127
    Nauka oparta na bodźcach wizualnych  128
    Plan  128
    Sześć przykładów planów  140
    Przykład planu 1  140
    Przykład planu 2  141
    Przykład planu 3  142
    Przykład planu 4  143
    Przykład planu 5  144
    Przykład planu 6  145

    Rozdział 4. Talent i twórcze wyrażanie siebie  147

    Muzyka  148
    Teatr  149
    Rysowanie  150
    Malowanie  151
    Fotografowanie i kręcenie filmów  152
    Pisanie  153
    Komiksy  154
    Majsterkowanie i robótki ręczne  155
    Gotowanie  156
    Projekty mechaniczne  157
    Komputery, tablety i inne technologie  158
    Wiele innych sposobów  159
    Z myślą o starszych czytelnikach  160
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  161

    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  161
    Dlaczego uważasz, że kreatywne wyrażanie siebie jest ważne?  161
    W jaki sposób rodzice mogą wpłynąć na rozwój talentu swojego dziecka?  163
    Czy masz jakieś inne refleksje na temat osób z autyzmem i talentów? 163
    Jakie jest twoje osobiste doświadczenie związane z rozwijaniem swojego talentu?  164

    Rozdział 5. Ludzie  165

    Ludzie  166
    Członkowie mojej rodziny  168
    Więcej informacji o członkach mojej rodziny  170
    Nowi lub inni ludzie w domu  172
    Drzewo genealogiczne mojej rodziny  173
    Nowi lub inni ludzie w szkole  175
    Inni ważni ludzie  176
    Zwracanie uwagi na więcej niż jedną osobę  178
    Bezpieczeństwo  180
    Więcej o bezpieczeństwie  181
    Przyjaciele  183
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  184
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  184
    Wpisywanie nowych osób do planu  185
    Posługiwanie się kalendarzem  185
    Zapisywanie planu wydarzeń, gdy spodziewasz się gości  186
    Goście, którzy zostają na noc  187
    Rodzice poza domem  187
    Rozumienie zmian zachodzących w rodzinie  188
    Nauczyciel na zastępstwie  189
    Zapisywanie historyjek społecznych  190
    Historyjka społeczna: dni, kiedy mamy zastępstwo  192
    Wyrabianie nawyku proszenia o pomoc  193

    Rozdział 6. Rozumienie  195

    Kontakt wzrokowy  196
    Słowa: znaczenie dosłowne i przenośne  197
    Więcej przykładów wyrażeń o znaczeniu przenośnym  198
    Język ciała i mimika twarzy  199
    Więcej informacji o języku ciała i mimice twarzy  200
    Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających stan szczęścia  201
    Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających smutek  202
    Zrozumienie mojej mimiki twarzy  203
    Trudności w rozumieniu ludzi  204
    Lepiej rozumieć ludzi  205
    Zrozumieć, o co im chodzi  206
    Wyłączanie się  207
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  208
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  208
    Ogromna przepaść między mówieniem a rozumieniem  209
    Przyjrzyj się bliżej  209
    Kontakt wzrokowy  210
    Dobór słów  212
    Tempo i pauzy  212
    Bądź świadomy czynników rozpraszających uwagę  213
    Kształtowanie czasu na słuchanie  213
    Język ciała  214
    Zapisz to  215
    Wyłączanie się  217

    Rozdział 7. Myśli  219

    Czym są myśli?  220
    Kto myśli?  221
    Marzenia to myśli  222
    Obawy to myśli  223
    Wyobraźnia: świat fantazji  224
    Myśli innych ludzi  225
    Kto zna moje myśli?  226
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  227
    Założenia  227
    Komiksowe rozmówki  227

    Rozdział 8. Komunikacja  229

    Komunikacja za pomocą mowy jest naturalna dla wielu ludzi  230
    Komunikacja nie zawsze przychodzi łatwo  231
    Proces komunikacyjny  232
    Ubieranie myśli w słowa  234
    Jak rozpocząć zdanie  236
    Pewność, że ktoś słucha  237
    Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha  238
    Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha  239
    Z kim się komunikować?  240
    Słuchanie i odpowiadanie na to, co ktoś mówi  241
    Dlaczego rozmowa może wprawiać w zakłopotanie  242
    Mówić dużo  244
    Zadawać to samo pytanie  245
    Milczeć  246
    Style wypowiadania się  248
    Zakończenie rozmowy  249
    Mówienie do siebie  250
    Proszenie o pomoc  251
    Bycie szczerym i uprzejmym  252
    Więcej o byciu szczerym i uprzejmym  253
    Poczucie humoru  254
    Więcej o poczuciu humoru  255
    Dlaczego ludzie się śmieją, kiedy nie żartuję  256
    Komunikacja poprzez sztukę  257
    Z myślą o starszych czytelnikach  258
    O co chodzi z tą całą komunikacją?  259
    Nieporozumienie  260
    Co powinienem robić, jeśli doszło do nieporozumienia?  261
    Skąd mam wiedzieć, że mam coś do zakomunikowania?  262
    Kategoria pierwsza: wyrażanie potrzeby zmiany (na lepsze)  263
    Co może się zdarzyć, gdy poproszę o pomoc?  265
    Kategoria druga: pozytywne doświadczenia i wyrażanie wdzięczności 266
    Kategoria trzecia: dzielenie się pomysłami, myślami i uczuciami  267
    Komunikacja: istnieją możliwości wyboru!  269
    Odkryj ulubiony sposób na rozmowę  271
    Komunikuj się szczerze i życzliwie  272
    Upominanie się o swoje prawa  274
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  275
    Koncepty wprowadzone w tym rozdziale  275
    Język i komunikacja to dwie różne sprawy  275
    Mowa nie świadczy o tym, że dziecko jest komunikatywne  276
    Znaczące różnice pojawiają się już we wczesnych latach  277
    Dokonaj oceny rozwoju mowy i języka  278
    Korzystaj z tej książki  279
    Eksperyment z pisaniem odręcznym lub na komputerze  279
    Dostarczaj wskazówek wizualnych  280
    Proszenie o pomoc, przy mojej błękitnej bufiastej kurtce  282
    Wypróbuj to!  283
    Ułatw rozmowę  283
    Korzystaj z formuł komunikacyjnych  287
    Strony stworzone „z myślą o starszych czytelnikach”  288

    Rozdział 9. Szkoła  289

    Różne rodzaje szkół  290
    Świadomość tego, co się dzisiaj stanie  291
    Miejsce do pracy  292
    Moje własne biuro  293
    Więcej informacji o moim własnym biurze  294
    Dlaczego może być trudno pracować samodzielnie  295
    Bycie samodzielnym i zorganizowanym w systemie pracy  296
    Wskazówki pisemne  297
    Świadomość tego, co jest najważniejsze  298
    Pisanie odręczne  299
    Wykorzystywanie moich szczególnych zainteresowań  300
    Technologia  301
    Prace szkolne  302
    Czas wolny  303
    Wiedzieć więcej o czasie wolnym  305
    Zasady  306
    Więcej o zasadach  307
    Praca domowa  308
    Dobre oceny  309
    Więcej informacji o dobrych ocenach  310
    Strefa ciszy  311
    Uczenie innych dzieci o mnie  312
    Co myślę o szkole  313
    Z myślą o starszych czytelnikach  314
    IN (indywidualne nauczanie)  315
    IN: co i kto?  316
    Moja lista na spotkanie na temat IN  317
    Informacje, jakich potrzebuje zespół do spraw IN  318
    Formularz komunikacyjny IN  319
    Więcej informacji na temat zespołu do spraw IN  322
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  323
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  323
    Środowisko edukacyjne  324
    Pamiętaj o planie!  325
    Problemy w nabywaniu umiejętności samodzielnej pracy  326
    Osobisty asystent  327
    Tworzenie biura  328
    Jak mam stosować tryb pracy, by nauczyć dziecko pracować samodzielnie?  329
    Zapewnianie wskazówek pisemnych  331
    Pisemne wskazówki można też stosować w domu  332
    Organizowanie miejsca pracy, przyborów i materiałów  333
    Modyfikowanie arkuszy  334
    Zadania z wykorzystaniem papierowych teczek  336
    Satysfakcja i motywacja ucznia  337
    Włączanie szczególnych zainteresowań  338
    Konspekty, rysunki, modele, notatki i mapy  340
    O tworzeniu mapy umysłu  341
    Jak stworzyć mapę umysłu  343
    Dziewięć sposobów adaptowania lekcji  343
    Instrukcje grupowe  346
    Komputer: środki bezpieczeństwa  348
    Praca domowa  350
    Jakie są najważniejsze umiejętności, których powinienem nauczyć dziecko?  351
    Strefa ciszy  354
    Dlaczego on taki jest?  355
    Programy, które uczą rówieśników o różnicach  356
    Rozmawianie o autyzmie i twoim dziecku  359
    Autentyczne uczestnictwo w IN  360

    Rozdział 10. Przyjaciele  361

    Kim jest przyjaciel?  362
    Zabawa  363
    Zabawa na niby  364
    Zabawa na świeżym powietrzu  365
    Bieganie i inne umiejętności motoryczne  366
    Wygrywanie i przegrywanie  367
    Bycie dobrym graczem  368
    Drużyny  369
    Przyjaciel przychodzi do mnie do domu  370
    Dogadywanie się z przyjacielem  371
    Bycie przyjacielskim  372
    Zastanawiam się, dlaczego  373
    Czy przyjaciele powinni wiedzieć o autyzmie?  374
    Szukanie autystycznych przyjaciół  375
    Przyjaciel-zwierzątko  376
    Mieć mentora  377
    Przyjaciele i internet  378
    Z myślą o starszych czytelnikach  379
    Przyjaciele, których znamy osobiście  380
    Znajomi  382
    Kim jest znajomy z sieci?  384
    Czy znajomi z internetu nie są niebezpieczni  386
    Odpowiedzialność podczas czatowania  388
    Sześć zasad dotyczących znajomych z sieci  390
    Dlaczego nawiązywanie kontaktów w sieci może być łatwiejsze  392
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  393
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  393
    Zacznij od szacunku  394
    Ocena  395
    Zbadaj, co jest fajne z perspektywy twojego dziecka  395
    Ocena 1: Co jest fajne?  396
    Oceń poziom komfortu społecznego  396
    Ocena 2: Poziom komfortu społecznego  399
    Zapewnij niezbędną strukturę  400
    Ocena 3: Struktura  401
    Wzór na udane doświadczenie społeczne  402
    Pomocnicy z grupy rówieśniczej i inne formy współpracy  403
    Indywidualizacja wydarzenia towarzyskiego: duże przyjęcie nie zawsze jest przyjemne!  404
    Historyjki społeczne  405
    Wszyscy jesteśmy w tym razem  406
    Prawdziwi przyjaciele  407
    Grupy społeczne  407
    Ostatnie słowo o rozwoju społecznym  412
    Przyjaciele-zwierzęta  412
    Bezpieczeństwo w Internecie: apel  413

    Rozdział 11. Mieć zły humor  415

    Odczuwanie emocji  416
    Nazywanie emocji  417
    Odczuwanie niepokoju  418
    Co się dzieje, kiedy odczuwam niepokój  419
    Robić na przekór  420
    Robienie sobie krzywdy  421
    Robienie krzywdy innym  422
    Odczytywanie emocji innych ludzi  423
    Emocjometr dla mojego rodzica  424
    Emocjometr dla mnie  425
    Doradztwo  426
    Czuć się lepiej  427
    Z myślą o starszych czytelnikach  428
    Wyrażanie emocji  429
    Co to znaczy, gdy ktoś mówi, że  430
    Te wyrażenia mogą wejść w nawyk  431
    Co naprawdę mogą oznaczać nawykowe wyrażenia  432
    Depresja  433
    Dlaczego powinienem powiedzieć komuś, że mam depresję?  434
    Co robić  435
    Wybierz jeden albo kilka sposobów komunikowania się z tej listy  436
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  437
    Koncepty wprowadzone w tym rozdziale  437
    Zapobieganie  438
    Samoakceptacja  439
    Podczas ataku  439
    Po ataku  441
    Uważaj przy wychodzeniu z pociągu  442
    Korzystanie z emocjometru  447
    Ponowna ocena  448
    Ogranicz stymulację zmysłową  448
    Częste przerwy  449
    Strefa ciszy  450
    Doradztwo  450
    Środki farmakologiczne  451
    Specjalna wzmianka o dorastaniu  451
    Depresja i lęk  452

    Rozdział 12. Szczęście – poczucie dobrostanu  455

    Czym jest szczęście?  456
    Ćwiczenie mięśnia sercowego  457
    Rozciąganie  458
    Relaks  459
    Sen  460
    Zdrowa dieta  461
    Bycie uprzejmym  462
    Czym jest szacunek?  463
    Wszyscy są jednakowi  464
    Czy na świecie istnieją inne osoby autystyczne?  465
    Jak wiele osób z autyzmem mieszka w moim województwie lub kraju? 466
    Dopasowanie się lub bycie tym niepowtarzalnym sobą  467
    Wdzięczność  468
    Mówienie o tym, jak się czuję  469
    Jak się dzisiaj czuję (przykład codziennego formularza komunikacyjnego do wykorzystania w szkole)  470
    Więcej o szczęściu  471
    Z myślą o starszych czytelnikach  472
    Słowa wyrażające szczęście  473
    Więcej o relaksie  474
    Więcej o ćwiczeniach  475
    Dlaczego ćwiczenia fizyczne tak pomagają?  475
    Stwórz plan aktywności fizycznej  476
    Akceptacja  477
    Przebaczenie  478
    Wdzięczność  479
    Po co odczuwać i wyrażać wdzięczność?  480
    Odwaga  481
    Życzliwość  482
    Związki  483
    Więcej o związkach  485
    Miłość  486
    Wiara  487
    Żyj tylko jednym dniem  488
    Więcej o życiu tylko jednym dniem  489
    „Wzloty i upadki”  490
    Pozytywne nastawienie  491
    Wypracowanie pozytywnego nastawienia  492
    Żyj pełnią życia  493
    Sprawiać, by świat był lepszym miejscem  494
    Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów  495
    Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale  495
    Ćwiczenia  495
    Relaks  496
    Dieta  497
    Sen  498
    Badania na temat szczęścia  499